Média

Zemřel novinář Dušan Šrámek, bylo mu 60 let. Působil jako politický komentátor v řadě českých médií. V poslední době například psal pro týdeník Reflex, který o jeho úmrtí informoval.

Ruský soud poslal na pět dnů do vězení novinářku rozhlasové stanice Svoboda Julii Višněveckou, která v dagestánské metropoli Machačkala na ruském severním Kavkaze sledovala demonstrace proti mobilizaci. (Kavkazskij uzel)

Internetová televize O2 TV nebude vysílat zápasy anglické Premier League. Nedohodla se na podmínkách s majitelem české licence, společností Canal+, která v Česku vlastní satelitní a internetovou televizi Skylink. (Eurofotbal, Sport)

Spoluautor legendárního komiksu Zelený Raoul oznámil, že v následující čtvrtek vyjde poslední díl. „O další není zájem,“ uvedl Milan Tesař na Facebooku s tím, že mu tuto informaci napsali v e-mailu z redakce Reflexu, kde po 28 let komiks vycházel.

Zpravodajka stanice CNN Christiane Amanpourová odstoupila od rozhovoru s íránským prezidentem Ebrahímem Raísím, protože požadoval, aby měla při rozhovoru šátek na hlavě. Amanpourová to označila za „bezprecedentní a nečekanou podmínku“.

Internetové televizi DVTV vyprší na konci prosince smlouva s mediálním domem Economia. Zkoumá tak varianty fungování od příštího roku. Vydavatelství bude obsah od externích dodavatelů používat jen výběrově, místo nich angažuje moderátorky Witowskou a Bartošovou. (Lupa)

Novinářky Světlana Witowská a Linda Bartošová přecházejí do Aktuálně, kde budou moderovat videorozhovory. „Jejich novinářský zápal nám pomůže posunout videozpravodajství k novým tématům i divákům,“ prohlásil šéfredaktor serveru Jan Nevyhoštěný. (Newsroom ČT24)

Miliardář Daniel Křetínský půjčí 14 milionů eur francouzskému deníku Libération, který má finanční problémy. Další milion eur Křetínský daruje skrze své nadace. Křetínský ve Francii prostřednictvím CMI vlastní týdeník Marianne nebo časopis Elle. (iRozhlas/AFP)

Firma LiveSport ukončuje zpravodajský agregátor FlashNews. Informovala o tom své zaměstnance. Podle informací serveru Lupa byl projekt ve ztrátě a nedosáhl plánovaných tržeb ani návštěvnosti. (Lupa)

Vládní krizovou komunikaci dostal za úkol koordinovat zmocněnec pro média a dezinformace Michal Klíma. Z okolí kabinetu se ale k jeho práci ozývají velmi kritické hlasy. Klíma se hájí, že dělá přesně to, co po něm vláda chce.

Bývalý ředitel slovenské RTVS Jaroslav Rezník získal práci v Českém rozhlasu jako „odborný pracovník“. Reznik ještě jako šéf agentury TASR podepsal spolupráci s kremelskou agenturou Sputnik.

Ruský opoziční list Novaja gazeta navzdory stoupajícímu tlaku ze strany kremelského režimu neplánuje přesun do exilu. „Dokud jsou naši čtenáři v Rusku, měli bychom být v Rusku i my, i kdybychom měli vydávat noviny tajně,“ říká mluvčí novin Naděžda Prusenova. (Investigace)

Ruský nejvyšší soud rozhodl o zastavení webu opozičního listu Novaja gazeta, který na začátku září přišel o licenci. List se proti rozhodnutí odvolá. (ČTK)

Válka na Ukrajině trvá 203 dní. To je zhruba o 200 dní déle, než si ruský prezident představoval. Rozpadá se Putinovi jeho plán pod rukama? Hostem Filipa Titlbacha je novinářka ze zakázané ruské stanice Echo Moskvy a dnes také Deníku N Ekaterina Kanakova.

Moderátorka Světlana Witowská po dvaceti letech končí v České televizi. Od listopadu se rozhodla začít novou etapu, píše ČT na Twitteru.

Gabriel Kuchta, Deník N

Ve věku 82 let zemřel ve středu americký novinář Bernard Shaw, dlouholetý moderátor zpravodajské stanice CNN a válečný reportér z první války v Perském zálivu. CNN dnes oznámila, že zemřel na zápal plic, který nesouvisel s covidem-19.

Novým šéfredaktorem Českého rozhlasu Plus bude jmenován s účinností od 1. října 2022 uznávaný novinář Josef Pazderka. Generální ředitel René Zavoral projedná dle Statutu Českého rozhlasu jeho jmenování s Radou Českého rozhlasu na jejím veřejném zasedání dne 26. září 2022.

Zprávy jsou největším nepřítelem žurnalistiky, varuje ředitel Evropského novinářského centra a bývalý šéf World Press Photo. „Rusko už informační válku nenávratně prohrálo,“ tvrdí Lars Boering. Kriticky ale hodnotí i způsob mediální prezentace ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenskeho.

Už nesleduji klasické zprávy, ale čtu si a sleduji informace, které mi skutečně vysvětlí, co se děje, říká Boering. Foto: Ina Künne

Ruský prezident Vladimir Putin odmítl hodnotit, zda je výše trestu pro novináře Ivana Safronova spravedlivá, nezná prý podrobnosti. Safronov byl v pondělí odsouzen ke 22 letům vězení za vlastizradu. (ČTK)

Britský deník Guardian referuje o inzerátech Andreje Babiše, které publikoval ve svých denících Lidové noviny a MF Dnes. „Populistický expremiér ČR je viněn z podvracení svobody tisku poté, co na titulních stránkách dvou celostátních deníků, které vlastní, zaútočil na integritu nezávislých zpravodajských médií a vyzval čtenáře, aby ho jako alternativu sledovali na sociálních sítích.“

Trest 22 let vězení se zvýšenou ostrahou pro ruského novináře Ivana Safronova, který byl obžalován kvůli údajné spolupráci s českou rozvědkou, je podle ministra zahraničních věcí Jana Lipavského šokující.

V zítřejším tištěném vydání Deníku N se mimo jiné dočtete:
– Ekonomové radí vládě: Pomáhejte přes dávky
– Redlův právník sponzoroval Starosty a dostal ve Zlíně funkci
– Liz Trussová: Premiérkou uprostřed mnoha krizí
– Rétoriku jsme zmírnili, říká Karel Havlíček o akcích ANO

Nadační fond nezávislé žurnalistiky vydal prohlášení, v němž „ostře protestuje proti obecnému zpochybňování důvěryhodnosti médií a dehonestaci práce novinářů“. Fond tím reaguje na inzeráty Andreje Babiše na titulních stranách MF DNES a Lidových novin.

Ruského novináře Ivana Safronova poslal moskevský městský soud na 22 let do trestanecké kolonie. Expert na vojenskou tematiku se podle soudu dopustil vlastizrady, když předával informace obsahující státní tajemství zahraničním agentům, za kterého FSB pokládá i českého občana Martina Laryše.

Případ ruského novináře Ivana Safronova je podle obránců lidských práv zcela vymyšlenou špionážní kauzou, která má vylepšit obraz FSB a zvýšit její důležitost. Foto: ČTK/AP

Moskevský soud odebral licenci opozičnímu listu Novaja gazeta. Noviny samy přerušily své fungování už v březnu. (AFP)

Komentář Jana Jiráka a Martina Gromana: Diskuse o masových médiích se bez jednoznačné mediální politiky v českém prostředí zužují na několik dílčích evergreenů. Podívejme se, k čemu je mediální politika státu a proč český stát žádnou nemá.

Běloruská novinářka agentury Belsat Darja Čulcovová je na svobodě. Byla zatčena v listopadu 2020, když streamovala vzpomínkovou akci na Ramana Bandarenka, jehož zavraždili příslušníci běloruských bezpečnostních jednotek. Odsoudili ji ke dvěma letům vězení. (prisoners.spring96)

Nejdůležitější stopa v kauze ruského novináře Ivana Safronova obviněného ze špionáže vede do České republiky. Teď ho čeká soud. Korunní svědek je ale v Praze a mlčí.

Ruský prokurátor navrhl trest 24 let vězení pro novináře Ivana Safronova, obviněného z vlastizrady kvůli údajné spolupráci s českou rozvědkou.

Útočníci na motocyklech v neděli na severu Kolumbie zastřelili dva novináře, kteří se vraceli z reportáže o populárním karnevalu na karibském pobřeží země.

Vietnamský soud zamítl odvolání novinářky a opoziční aktivistky Pham Doan Trang a potvrdil jí trest devíti let vězení za protistátní činnost. Té se podle soudu dopustila svými kritickými texty o nedodržování lidských práv a policejní brutalitě.

Ředitelka serveru investigace.cz novinářka Pavla Holcová je jednou ze tří nominovaných na cenu Allard Prize For International Integrity – jedná se o světové ocenění za prosazování lidských práv a boj proti korupci. (Allard Prize)

Na jihu Mexika včera zastřelili novináře Fredida Romána. Zabit byl krátce poté, co na internetu zveřejnil text o zmizení 43 studentů, kteří se ztratili před osmi lety. Román je letos 15. zavražděným novinářem v zemi. (NYP)

Je propaganda v Rusku skutečně všemocná? A budou hlavní propagandisté skutečně věrní vůdci do poslední chvíle? Novinářka Ekaterina Kanakova ze zakázané ruské stanice Echo Moskvy ve svém komentáři píše i o lidech, kteří nakonec pochopili, že jim režim lže.

Kyrgyzský investigativní novinář Ali Toktakunov, který odhalil nelegální vývoz stovek milionů dolarů z Kyrgyzstánu, se z Prahy vrací zpět do své rodné země, přestože vlivný politik a obchodník Rajimbek Matraimov, spojený se skandálním vývozem milionů dolarů, vydal rozkaz: „Přiveďte mi Toktakunova – živého, nebo mrtvého“. (Investigace)

Rusové obsadili nezávislé krymské noviny a na jejich troskách vybudovali propagandistický portál NewsFront. Ten šíří proruský narativ na Slovensku, v Polsku, Česku a Maďarsku a dalších zemích.

Chatovací robot americké společnosti Meta Platforms řekl, že zakladatel firmy Mark Zuckerberg vykořisťuje lidi kvůli penězům. Odpověděl tak na dotaz reportéra BBC. Podle společnosti jde zatím o prototyp, který může poskytovat nepravdivé, nebo dokonce urážlivé informace.

„Chci ji ukázat jako novinářku, která se nebála jet na druhý konec světa, aby popsala bezpráví,“ říká matka Kim Wallové, zavražděné v ponorce dánského vynálezce před pěti lety. Rodiče uspořádali její memoriál a Albína Mrázová z něj přináší reportáž.

Portrét novinářky Kim Wallové zavražděné před pěti lety byl vystaven v místě startu běžeckého memoriálu, který k pátému výročí úmrtí uspořádali její rodiče. Foto: Albína Mrázová

Moskevský soud dnes na žádost vyšetřovatelů uložil domácí vězení novinářce Marině Ovsjannikovové, nyní obviněné z úmyslného šíření „lživých informací“ o ruských ozbrojených silách. Novinářce hrozí až deset let za mřížemi, napsal na svém webu list Kommersant.

Ruská propagandistka, kterou v červnu ocenil prezident Putin, se přestěhovala do Prahy. Po zveřejnění masakru v Buči opustila Moskvu a skončila v hlavní hlásné troubě Kremlu. V Praze má trvalý pobyt a nemovitosti.

Evropská komise v září představí návrh takzvaného zákona o svobodě médií. Obsahovat bude změny, které dopadnou na regulaci veřejnoprávních médií v Česku.

Brazilská federální policie dnes zatkla dalších pět lidí v rámci s vyšetřování vraždy britského novináře Doma Phillipse a domorodého experta Bruna Pereiry. Ti byli zavraždění v červnu v Amazonském pralese. (Reuters)

Ruská inspekce pro dohled nad masovou komunikací Roskomnadzor bez upozornění zablokovala největší server na Sachalinu Sakh.com. Nedávno si někteří občané stěžovali, že server hanobí ruské vojáky bojující na Ukrajině. (Sakh.info)

V programu stanic Premier Sport 1 a Premier Sport 2 se nově objeví německá Bundesliga, španělská La Liga nebo italská Serie A. Dohodla se na tom televize Nova, která drží vysílací práva, a společnost O2. Budou i další přenosy z Ligy mistrů UEFA. (Lupa)

Běloruský soud dnes poslal na řadu let do vězení další nezávislou novinářku. Dvaapadesátiletou Irynu Slaunikavovou z polského televizního kanálu Belsat shledal vinnou ze založení extremistické organizace a účasti na protestech, za což jí vyměřil pětiletý nepodmíněný trest.

Kreml chce, aby ruská média vykreslila Ukrajince jako satanisty. Rusku prý hrozí „kolektivní Západ“, který je mixem Řádu německých rytířů, Polska, Napoleonovy říše, nacistické třetí říše a NATO. Další detaily z kremelského manuálu odhalila ruská Meduza.

Z Českého rozhlasu odchází šéfredaktor zpravodajské stanice Plus Petr Šabata. Ve veřejnoprávním rádiu působil pět let, stanice pod jeho vedením dosáhla rekordní úrovně poslechovosti. (Mediaguru)

Novým šéfredaktorem zpravodajského webu Aktuálně se od 1. srpna stane Jan Nevyhoštěný. Nahradí Josefa Pazderku, který server vedl od dubna 2018. Nevyhoštěný byl dosud zástupcem šéfredaktora. (Mediář)

Moskevský soud dnes potrestal ruskou novinářku Marinu Ovsjannikovovou za „diskreditaci ruské armády“ pokutou 50 000 rublů (asi 19 900 Kč). Ovsjannikovová proslula v Rusku i zahraničí, když v březnu svým protestem proti ruské invazi na Ukrajinu narušila živé vysílání nejsledovanější ruské televize.

Francouzští poslanci schválili zrušení televizních poplatků, nahradit by je měl podíl z DPH. Ten má představovat asi 3,7 miliardy eur ročně. (Lupa)

Nové na Deníku N

09:16V Severním Irsku je poprvé více katolíků než protestantů. To může vést k referendu o sjednocení Irska, má to ale háčekVčera 19:49Boj o Senát: přímé střety vlády s opozicí, ostře sledovaná Jihlava i mobilizace protestních hlasůVčera 19:40Zeman dávným výrokem „nabil“ odpůrcům vlády, ti věří, že ji může odvolat. Podle expertů by to byl pučVčera 18:43Pointa N: Rusko, Rusko, Rusko, volal vůdce. Někteří tleskali, jiní umíraliVčera 17:57Počítačové hry a válka: Co dělají ukrajinští herní vývojáři a o co přišli ruští hráčiVčera 17:33Rusko sebralo Ukrajině další části území. Rodinám mobilizovaných rozdává uhlí a zelíVčera 17:33Vývoj bojů: Ruská armáda právě zažívá další těžkou porážku, z Putinova pohledu však dává smyslVčera 17:17Newsletter live! Za 50 korun vyrazte za uměním do golfového odpaliště. A kdo se to válí v opuštěném bazénu?Včera 17:13Devátý den soudu o Čapí hnízdo: „Agrofert tam na vás koukal všude“Včera 16:53Tajemství černých kruhů v hlíně. Na okraji Prahy odkryli vzácnou památku. Nebo jen módní výstřelek z doby kamennéVčera 16:49Dva stropy, dvojí zdanění. Rozplétáme řetězec opatření proti drahým energiímVčera 15:35Pilulky proti těžkému covidu leží ve skladu už skoro měsíc. Kvůli podmínkám výrobce je pacienti stále nemajíVčera 15:21Přivezeme sem brutalitu války, říká Maxim Velčovský ve Studiu NVčera 14:25Středula: správný kandidát v nesprávné doběVčera 14:20Výsledky senátních voleb 2022: Sledujte, kdo zvítězí ve 2. kole a stane se senátoremVčera 13:33Rusko se od pádu SSSR opět pomalu, ale neustále rozpíná. Jaká území už obsadilo?Včera 13:00Zapsali se Ďáblu. Nacistický okultismus od Arvéda k HitleroviVčera 12:31Zlín dosadil Redlova opatrovníka do městských firem. Ty uzavíraly smlouvy s podnikatelem z Polčákovy kauzyVčera 11:54Když každý hlas rozhoduje a když je předem téměř jasno. Co říkají data o senátních duelech?Včera 10:43Pivo zdarma, šlágry a burcování voličů. Takový předvolební cirkus ještě Jihlava nezažilaVčera 10:29Mladí diváci odpovídají: Stojí za to jít na Banger.? Jen kdyby tam nehrál Mišík.Včera 09:27Putin nemá na vybranou, jedna špatná možnost střídá druhouVčera 07:48Diskuze, workshopy i multimediální představení. Signal Festival nabídne týdenní doprovodný programVčera 06:00„Američan“ se saxofonem, podle jehož postojů se dalo orientovat, aby se člověk nezapletl s komunisty29.09 23:20Jaz: Energetická bublina29.09 19:32Příští rok vzrostou důchody i zálohy pro OSVČ. Najděte si částku, která se týká právě vás29.09 19:10Pointa N: „Šéfík“ Babiš, božský Kája Havlíček a dobroty z holdingu29.09 18:41Armáda samoty na Václavském náměstí29.09 18:15„Neříkejte mi trenére. Jsem Kari.“ S hokejovým koučem o zlatém snu i životě v Česku29.09 18:15Výlety N: O výšlapu k islandské sopce (přes lišejník a sopečný prach jako mechem a kapradím)