U příležitosti českého předsednictví Radě EU začne v úterý v sídle Rady Evropy v Bruselu výstava Květinová unie. Od 16. srpna ji doplní výstava Mileny Dopitové Even Odd v Bozar – Centre for Fine Arts v Bruselu.
Květinová unie v Bruselu. Foto: Jakub Jansa
Výstavní projekt Květinové unie realizuje Národní galerie Praha. Připravila jej skupina devíti mladých českých umělců, textilních designerů a grafiků – Jana Brože, Jakuba Chomy, Barbory Fastrové, Johany Pošové, Jakuba Jansy, Valentýny Janů, Martina Kohouta a kolektivu Overall Office.
Projekt akcentuje potřebu dialogu, péče o druhé a o naše životní prostředí. Jeho cílem je prezentovat český vztah k přírodě a zdůraznit zásadní témata, která budou s předsednictvím spjata, ať už se jedná o bezpečnostní otázky, nebo propagaci unijních hodnot v zemích východní Evropy.
Zároveň podtrhuje ekologickou agendu, jež bude během předsednictví silně rezonovat.
Hlavními motivy předsednictví jsou jednota v rozmanitosti, péče a uzdravování a také recyklace a upcyklace – ty se odrážejí i v používaných materiálech a výrobních technikách.
Symbolem je věneček dvanácti léčivých rostlin z různých regionů Evropy zhmotněný ve velkoformátovém, ekologicky vyrobeném koberci umístěném na podlaze hlavního prostoru atria budovy, v níž se odehrávají jednání Rady.
Vití věnců je starobylý zvyk. Umělci se jím rozhodli nahradit kruh dvanácti zlatých hvězd z vlajky Evropské unie. Stonky jednotlivých květů vytvářejí propletený a pevný svazek, jsou tedy symbolem evropské sounáležitosti jinak odlišných regionů. Jednoty, která se nevylučuje s lokální identitou, folklorem a tradicí.
„Na prezentaci jsme pracovali více než rok a snažili se, aby byla zároveň kolektivní i individuální, aby se v ní stíraly hranice mezi uměním a něčím použitelným, tak jako mezi svobodným uměleckým vyjádřením a službou společným ideálům, kterým věříme,“ řekl Michal Novotný, ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha.
Pojem tkaní a splétání se objevuje i v rozměrné, ručně utkané tapiserii, která výpravným způsobem zobrazuje právě proces recyklace. Měří necelých 20 metrů a vznikla během šestiměsíční intenzivní práce Barbory Fastrové a Johany Pošové z nastříhaného použitého textilu na míru prostorám určených pro tiskové konference.
Z recyklovaného textilního vlákna a dalších zbytkových látek byly dále připraveny látky módních návrhářek Overall Office použité na mobiliáři. Umělci měli za úkol vybavit i vnitřní zasedací prostory Rady. Židle, stoly a stoličky jsou upravenými kusy starého i nového nábytku z ohýbaného dřeva. Úpravou pomocí zbytkových kusů či odřezků se jednotlivé kusy nábytku vzájemně proplétají a rozrůstají, což asociuje provázanost a z ní plynoucí nutnost dialogu.
Skupina objektů Jakuba Chomy, ve spolupráci s Tomášem Kockou Juskem a Alex Selmeci, bude sloužit jako místo setkávání, infopoint a knihovna a taktéž k posezení pro příchozí. Stěžejní objekt připomínající monolit je částečně vyroben z vrstev přírodního korku.
Dalším mezinárodním projektem Národní galerie Praha, tentokrát ve spolupráci s bruselským BOZAR – Centre for Fine Arts, se stane výstava Milena Dopitová: Even Odd (16. 8.–30. 10. 2022), již bude tvořit soubor objektů, které metaforicky představují sounáležitost evropské společnosti. Dopitová je staví na jednoduché, a přesto velmi půvabné symbolice infrastruktury, která propojuje jednotlivé evropské státy. Pocit sounáležitosti a jednoty není samozřejmý a je třeba o něj dlouhodobě usilovat, což je každodenní práce každého z nás. Kurátorkou je Eva Skopalová.
Oba projekty budou v roce 2023 představeny i v České republice.