Hudebním klubům kvůli pandemii chybí návštěvníci a finance. Opatření ministerstva zdravotnictví mimo jiné omezila jejich otvírací dobu i možnost prodávat občerstvení. Vyplývá to z vyjádření provozovatelů klubů.
„V klubech se daleko více než třeba v kulturních domech žije z toho, co se prodá na baru. V dobách, kdy se může být v restauraci jen do deseti hodin večer, lidé spíše nepřijdou,“ řekl ČTK kytarista a skladatel Ondřej Fencl, který kluby obráží například s formací Hromosvod, v trojici s Vladimírem Mertou a Janem Hrubým nebo skupinou 5P Luboše Pospíšila.
„Kluby na rozdíl od většiny kulturních domů většinou nejsou městským zařízením a nemají tak dotace, které jsou pro jejich činnost zásadní. V době, kdy chodí proti minulosti 50 nebo 30 procent lidí, to lze dělat jenom tak, že kapela sleví ze svých požadavků a bude hrát prakticky jen za náklady,“ řekl Fencl. „Právě máme třídenní šňůru s Lubošem Pospíšilem na Moravě a je tady spousta lidí, kteří nemají očkování, takže je na koncert nepustí. A do toho je velké množství lidí nakažených a v karanténě, takže se třeba stane, že nepřijdou desítky těch, kteří si koupili lístky. A s tím souvisí i slabé předprodeje,“ dodal.
Před časem tuzemská hudební scéna kvůli finanční krizi zažila období zavíraní klubů. Zda tomu tak bude i následkem pandemie se podle Fencla ukáže na jaře se začátkem koncertní sezony. „Je to i o jednotlivcích. Kluby často provozují místní podnikatelé, kterým dojdou peníze nebo i nálada a kvůli vyčerpání zvažují, že to zabalí,“ podotkl.
Právě před 25 lety skončila policejním uzavřením éra legendárního rockového klubu Bunkr, který byl otevřen 17. listopadu 1991. Místním obyvatelům vadil hluk a policie upozorňovala i na dealery drog v jeho prostorách. Kvůli hluku v nočních hodinách mělo před časem problémy i pražské Rock Café. Problém vyřešila instalace odhlučnění.
„Ačkoliv pro kulturu stále platí poměrně přísná opatření, snažíme se v rámci nich i nadále fungovat. Už příští středu oslavíme naše 31. narozeniny, tentokrát jsme ale místo večírku do ranních hodin vsadili na dobré skutky a připravili charitativní narozeninový market. A samozřejmě nebude chybět ani hudba. Hotový máme také program na únor,“ sdělil dnes za Rock Café produkční manažer Šimon Blaschko.
Mezi desítkami pražských klubů jsou zavedené značky jako Roxy, Vagon, Jazz Dock či klub Exit Chmelnice. „Ty nezaniknou, protože jsou známé a většinou mají nějakou dotaci. I když v současné době do nich chodí málo lidí, i tak pravděpodobně přežijí,“ řekl Fencl.
Historii hudebních klubů přes osmi lety ukázala v pražském Popmuseu výstava s názvem Sklepy plné hluku – Hudební kluby v Čechách, na Moravě a ve Slezsku v devadesátých letech. Expozice navázala na výstavu U nás ve sklepě s podtitulem Pražské hudební kluby, bary a knajpy devadesátých let, která mapovala období od prvních měsících roku 1990 a končila uzavřením klubu Bunkr. (ČTK)