Výroba vlajkové lodi automobilky Škoda, modelu Superb, se přesouvá na Slovensko. Potvrdil to šéf jejích odborů Jaroslav Povšík. Koncern Volkswagen do výrobního závodu v Bratislavě plánuje investovat až miliardu eur.
O přesunu výroby Povšík informoval ČTK.
Na přesun výroby upozornil v pondělí slovenský Denník N a odborný automobilový server Automobilwoche.
O přesunutí výroby vlajkové lodi české automobilky se v minulosti hovořilo opakovaně. Naposledy koncern Volkswagen o možném přesunu hovořil v souvislosti s plány na výstavbu nové továrny v Turecku, který by mohla vyrobit až 300 tisíc vozů ročně. Z plánu na výstavbu výrobního závodu ale sešlo a postupně jako možnost začala vyvstávat právě varianta výroby v Bratislavě. To jako jediný scénář nyní potvrdilo právě vedení koncernu.
Pro slovenskou ekonomiku se přitom jedná o ještě lepší zprávu, než o jaké se v minulosti mluvilo. Zatímco původně měly být investice ve výši půl miliardy eur (13,3 miliardy korun), podle posledního vývoje by měl Volkswagen u východních sousedů rozšíření výroby podpořit částkou dvojnásobnou.
Do Turecka se koncern nechtěl stěhovat také kvůli dopadům koronavirové epidemie, která zásadně dopadla právě také na výrobu aut. V Bratislavě má přitom koncern již dlouholeté zázemí. Největší evropská automobilka zde vyrábí především svá prémiová SUV, mimo jiné z bratislavské továrny sjíždí Porsche Cayenne nebo podvozkové komponenty pro Bentley Bentayga. Závod má Volkswagen od roku 2000 také v Martině, kde vyrábí převodovky a komponenty pro podvozky.
Předseda škodováckých odborů Kovo Jaroslav Povšík pro Deník N z časových důvodů situaci nekomentoval, asistent předsedy Milan Šprencl pouze uvedl, že odbory o plánech již vědí.
Model Superb nicméně není prvním vozidlem Škody, který se v Bratislavě v novodobé historii začal vyrábět. Výrobní linku sdílela také trojčata Volkswagen up!, Seat Mii a Škoda Citigo. Produkce městských minivozů se nicméně chýlí ke konci, což na Slovensku vyvolalo také obavy z propouštění. Stejně jako v Česku totiž slovenské odbory dlouhodobě usilují o prudký růst mezd na dělnických pozicích. Částečně se na Slovensku vyrábí také SUV Karoq.
Závod ve východočeských Kvasinách kromě liftbacku Superb vyrábí také koncernové vozy kategorie SUV. Z bran továrny vyjíždí modely Kodiaq a Karoq, které linku sdílí také s koncernovým sourozencem, Seatem Ateca, který stojí na obdobné platformě. Ještě v minulém roce do výroby nového Superbu v Kvasinách škodovka investovala 12 milionů eur. Ty mířily na nové technologie související s výrobou hybridní verze, kterou automobilka od loňského roku nabízí. V loňském roce továrna v Kvasinách vyrobila přes 320 tisíc automobilů, v továrně pracuje asi devět tisíc lidí. Významnou část z nich tvoří také pendleři z Polska.
Současná generace Superbu se vyrábí od roku 2015, továrna každoročně vyrobí přes sto tisíc vozů. Model automobilka dodává také na asijské trhy, vozy montuje v Číně nebo Indii, Superby sjíždějí také z linek v Kazachstánu a na Ukrajině. Zda Škoda plánuje redukovat počet zaměstnanců v Kvasinách automobilka neoznámila, výrobce nicméně dlouhodobě těží z rostoucího zájmu o modely SUV, které se v závodě vyrábí.
Poslední tuzemský závod ve Vrchlabí již vozy nevyrábí a soustředí se pouze na produkci koncernových převodovek.
Slovensku se dlouhodobě daří lákat investice světových automobilek. Kromě Volkswagenu v zemi vyrábí také koncern PSA nebo automobilka Kia. Posledním významnou investicí byl příchod společnosti Jaguar Land Rover, která v zemi vyrábí SUV Discovery a od letošního roku i model Defender. V přepočtu na obyvatele je Slovensko největším producentem osobních automobilů na světě, Česká republika je na druhém místě. Kromě Škody v Česku vyrábí auta také kolínská továrna TPCA a závod Hyundai v Nošovicích. Ten letos do Česka přesunul také část své produkce elektromobilů.