Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Úplný konec aut na benzin a naftu se nechystá. EU nechává spalovacím motorům pootevřená dvířka

Zpřísnění emisních norem v EU znamená, že v příštím desetiletí v prodeji nových vozů převládnou hybridy a elektromobily. Foto: Pexels
Zpřísnění emisních norem v EU znamená, že v příštím desetiletí v prodeji nových vozů převládnou hybridy a elektromobily. Foto: Pexels

Představitelé unijní sedmadvacítky se minulý týden shodli na tom, že od roku 2035 se v EU zásadně omezí možnost prodeje nových aut se spalovacími motory. Vysvětlujeme, co bude nové opatření znamenat pro české motoristy.

Co se schválilo?

České předsednictví v Radě EU se minulý čtvrtek se zástupci Evropského parlamentu dohodlo na nových emisních limitech oxidu uhličitého pro vozy se spalovacími motory. Pravidla znamenají, že po roce 2035 v Unii fakticky skončí prodej nových vozů jezdících na benzín a naftu. Platit by ale měla jedna podstatná výjimka, o níž ještě bude řeč.

Konec nových spalovacích motorů vyplývá z dikce příslušného unijního nařízení. To předpokládá postupné snižování emisí oxidu uhličitého. Od loňska pro osobní auta platí, že vozy vyrobené jednou automobilkou mohou v průměru vypouštět nejvýše 95 gramů CO2 na ujetý kilometr. Mezi lety 2025–2029 se tento limit sníží proti současnému stavu o 

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

České předsednictví v EU

Doprava

Evropská unie

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější