Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Letecká společnost by měla zůstat apolitická, vysvětluje český šéf Air Serbia pokračování letů do Ruska

Jiří Marek vede leteckou společnost Air Serbia od loňského prosince. Foto: Air Serbia
Jiří Marek vede leteckou společnost Air Serbia od loňského prosince. Foto: Air Serbia

Český manažer Jiří Marek nastoupil do letecké společnosti Air Serbia krátce před začátkem koronavirové pandemie. Ta změnila pravidla hry v letecké dopravě; srbský dopravce musel v roce 2020 zrušit 23 tisíc letů. Lidé kvůli zkušenostem z pandemie kupují letenky „na poslední chvíli“, což teď firmám v oboru pomáhá; mohou totiž lépe reagovat na ceny paliv. „Přibližně 80 procent letenek se rezervuje dva týdny před odletem,“ říká šéf společnosti, která jako jedna z mála evropských aerolinií stále létá do Ruska.

V rozhovoru se mimo jiné dozvíte:

  • V čem se pražské letiště liší od toho v Bělehradu.
  • Jak rychle museli dopravci reagovat na začátku koronavirové pandemie.
  • Jak někteří evropští dopravci vydělávají na letech do Ruska, ačkoliv sami do země už nelétají.

Když jsme si domlouvali rozhovor, chvíli to trvalo. Termín jsme hledali kvůli tomu, že letošní letní sezona v letectví nebyla jednoduchá, po dvou letech útlumu se zase začalo létat ve velkém. To vše ale komplikovala spousta překážek, například nedostatek personálu na evropských letištích nebo rostoucí náklady na energie a palivo. Dokážete už letošek zhodnotit?

Měli jsme dostatek pracovní síly i ostatních zdrojů, ale letecký průmysl samozřejmě nefunguje v uzavřeném prostoru. Vše je propojené. Dění v Evropě na nás mělo okamžitý dopad, například z hlediska zpoždění.

Letadlo z Bělehradu sice odletělo včas, zpět k nám se ale

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Rozhovory

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější