Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Sebrali lidem kvůli parkování kus chodníku, nepomohli nikomu. Víc míst = víc aut

Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Analýza: Lidé nechtějí široký chodník, ale více parkování, rozhodli radní v Praze 4. Co nám příběh Horní ulice říká o občanech i politicích?

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

„Jednou k nám přijela do ulice firma a začala nám na chodník malovat pruhy. Přišla za mnou sousedka, že budou do ulice nejspíš sázet stromy,“ popisuje Jiří Benedikt, obyvatel nuselské Horní ulice.

Brzy pochopil, že se stromy nechystají a že změny budou jiného ražení. Městská část rozhodla, že je v ulici potřeba více parkování. A tak ho zajistila na úkor chodníku. Na jedné straně posunula auta na chodník, na druhé na něj řidiči najíždějí při šikmém parkování.

„Nejdřív si někteří lidé stěžují, že nemají kde parkovat, pak si jiní stěžují, že někdo má kde parkovat,“ komentuje situaci místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovařík (ODS), který má na starosti dopravu. „Je to naprosto normální a nevím, proč bych tomu měl věnovat nějakou zásadnější pozornost,“ dodává.

V něčem má místostarosta Prahy 4 pravdu. Příběh se týká jedné nuselské ulice, ale vlastně by se dal přenést kamkoliv jinam. Odráží do určité míry přístup politiků a někdy i občanů k veřejnému prostoru.

Politici v představě nedostatku míst pro parkování začnou ukusovat stále více veřejného prostoru ve prospěch aut. Argumentují přitom vždy potřebami místních lidí, stejně jako aktuálně místostarosta Prahy 4 Kovařík: „Požádali nás lidé, jinak by se to neřešilo. Komise řeší podněty občanů.“

Jenže situace se podobnými kroky nezlepšuje a nezlepší. Kvůli téměř nulové regulaci automobilů v Praze si osobní vůz pořizuje stále více lidí. Rozšíření počtu parkovacích míst nikomu nepomůže, nově vytvořená místa stejně zaberou další automobily.

Parkovacích míst pak ani po rozšíření není zdaleka tolik, aby to uspokojilo všechny, kteří parkovat chtějí. A jediným výsledkem tak je jenom stále méně veřejného prostoru pro cokoliv jiného, než jsou automobily.

V případě Horní ulice se místostarosta a zároveň člen dopravní komise Prahy 4 Kovařík odvolává na vůli místních obyvatel. Víc informací o podnětu neprozradil. Jak přesně ona vůle obyvatel vypadala, není jasné ani ze zápisu dopravní komise.

Většině místních to nepomůže

Jenže opravdu to místní lidé chtějí? Napovědět mohou statistiky Technické správy komunikací a Českého statistického úřadu. Z těch vyplývá, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Analýza

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější