Tři nové české filmy, které musíte vidět: proč stojí za to jít do kina na Il Boemo, Světlonoc a Běžná selhání
Il Boemo, Světlonoc, Běžná selhání. Každý z těch filmů je úplně jiný. Jeden se odehrává v 18. století, druhý v současnosti, třetí v jakémsi moderním bezčasí a částečně futuristických kulisách. Přesto mají mnoho společného.
Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.
Všechny si rafinovaně pohrávají s žánry, všechny ale zároveň jejich limity výrazně překračují. Il Boemo tak vůbec není běžným životopisným snímkem, Světlonoc jen vychází z poetiky mysteriózního hororu a Běžná selhání na půdorysu sci-fi vyprávějí naprosto nežánrový, existenciální příběh.
Všechny tři filmy spojuje i to, že Česko nedávno s mnohými úspěchy reprezentovaly na prestižních světových festivalech, a rovněž že vznikly v zahraničních koprodukcích. A také to, že Češi na ně do kin nechodí zdaleka tolik jako na zahraniční trháky. Možná by ale přece jen mohli změnit názor.
Prázdná kina
Češi se momentálně do kin příliš nehrnou. A když už, tak na prověřenou klasiku. Čím jiným si vysvětlit, že v posledních týdnech českým kinům vládl třináct let starý