Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Jak děti naučit šetřit, ale nevychovat z nich lakomce. Rady pro vybudování zdravého vztahu k penězům

Peníze, ilustrační, mince
Peníze, ilustrační, mince

Jednou z cest k inteligentním rozhodnutím dětí v oblasti financí je poskytovat jim rozhodovací příležitosti – skutečné v přítomném životě i modelové, říká metodik Viliam Kratochvíl.

Dítě se může učit hodnotě peněz již od chvíle, kdy se naučí počítat, říkají odborníci na finance a vzdělávání. Doporučují, jak u dětí budovat zdravý vztah k penězům – aby se naučily vážit si jich, ale na druhé straně na nich příliš nelpět. Na konkrétních aktivitách ukazují, jak učit děti rozumně hospodařit s rozpočtem.

Důležitý je pro dítě i milník prvního kapesného – tehdy podle odborníků poprvé zjistí, že něco vlastní. Kdy s kapesným začít a v jakých částkách?

Zeptali jsme se:

  1. V jakém věku je dobré poprvé děti seznámit s penězi? Pomocí jakých aktivit je učit rozumně hospodařit? Jak zabránit tomu, aby peníze nerozhazovaly, ale aby nebyly ani lakomé a uměly se podělit?
  2. Kdy dát dětem první kapesné? V jaké výši?

Odpověděli:

  • Martin Šuster, člen Rady pro rozpočtovou zodpovědnost,
  • Viliam Kratochvíl, odborný garant programu FinQ, didaktik dějepisu,
  • Agáta Lešková, lektorka projektu Národní banky Slovenska 5peňazí z Kremnice,
  • Miroslava Kumančíková, psycholožka, lektorka kurzů Respektovat a být respektován,
  • Danica Lacová, ředitelka FinQ centra,
  • Tomáš Mikulovský, učitel, youtuber MaTYkar.

Tady jsou jejich odpovědi:

  1. V jakém věku je dobré poprvé děti seznámit s penězi? Pomocí jakých aktivit je učit rozumně hospodařit? Jak zabránit tomu, aby peníze nerozhazovaly, ale aby nebyly ani lakomé a uměly se podělit?

Martin Šuster, člen Rady pro rozpočtovou zodpovědnost

Děti mohou používat peníze od momentu, kdy umí počítat. Dříve také, pod laskavým dohledem dospělého či staršího sourozence – ale to je spíše hra (tady máš minci a jdi si koupit zmrzlinu).

Jakmile však dítě umí počítat, může si uvědomovat hodnotu věcí, zboží i služeb a zvyknout si na hodnotu peněz. Naučí se například, že za jedno euro může být jedna čokoláda nebo dva banány. Postupně se děti naučí i tvořit si rozpočet. Děti mají kratší časový horizont, na který dokážou plánovat – proto jsme například menším dětem dávali u nás obvykle kapesné na týden, a když byly větší, začaly ho dostávat měsíčně. Postupně se naučí, že je dobré si svůj rozpočet rozdělit, neutratit všechno první den.

Také se jen z vlastní zkušenosti naučí, jaká forma peněz je pro jejich plánování výhodnější. Z mých dvou dětí se jednomu lépe dělá rozpočet v hotovosti a druhému na účtu. Prvnímu vyhovuje, když vidí, kolik má fyzicky bankovek či mincí a jak mu z nich ubývá. Kdyby měl peníze na účtu, tak je rychleji utratí pouhým přiložením karty. Druhému se zase lépe plánuje s účtem, a naopak hotovostní peníze se mu „vnucují“ a „našeptávají mu, že si má něco dobrého koupit“.

Nemyslím, že by děti měly šetřit – určitě ne z kapesného. Mohou si odkládat na něco konkrétního, na kolo, mobil, počítač nebo stužkovou. Neměly by ale šetřit na

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Osobní finance

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější