Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

„Divadlo může zpřítomňovat věci ohrožené, mizející – jako třeba pomalost, rukodělnost, naivitu,“ říká Tomáš Procházka, umělecký ředitel divadla Alfred ve dvoře

Handa Gote research & development | Burgán. Foto: Martin Špelda
Handa Gote research & development | Burgán. Foto: Martin Špelda

Holešovické divadlo Alfred ve dvoře je nepřehlédnutelnou součástí nezávislého profesionálního divadla. Řadu let se snaží podporovat nové formy uměleckého vyjadřování, především se zaměřuje na divadlo beze slov. Co pro tebe jako programového ředitele i tvůrce znamená, že je Alfred ve dvoře “nezávislé” a “nové” divadlo?

Holešovické divadlo Alfred ve dvoře je nepřehlédnutelnou součástí nezávislého profesionálního divadla. Řadu let se snaží podporovat nové formy uměleckého vyjadřování, především se zaměřuje na divadlo beze slov. Co pro tebe jako programového ředitele i tvůrce znamená, že je Alfred ve dvoře “nezávislé” a “nové” divadlo?

Čím víc se podobné termíny snažíte definovat, tím víc ztrácejí smysl, protože nikdy nevydrží věčně. I to nejstarší divadlo bylo kdysi nové. Naše činnost navazuje na zakladatele divadla Ctibora Turbu, který si Alfred představoval jako prostor pro moderní pantomimu. Jako Motus jsme se posunuli k divadlu, které je založené mnohem víc na obrazech, než na slovech. Je to specifický přístup k postdramatické tvorbě. A i když u nás jakýsi návrat ke slovu probíhá, nikdy to není v podobě klasického dramatického textu, objevuje se spíš v podobě prvků dokumentárního divadla nebo storytellingu. Snažíme se totiž o divadlo, kterému se říká nemimetické – herci v něm nepředvádějí postavy, ale na scéně se stávají sami autory. Zajímá nás taky divadlo objektové, výtvarné, tvorba, která experimentuje s jinými médii. Současné divadlo prožívá fascinaci designem, ale Alfred je esteticky trochu jinde. Na našich scénách najdete buďto jen objekty, nebo odhalenou divadelní techniku – v tomhle asi zastáváme spíše pozice nějaké “tradiční avantgardy”.

Z programu je patrné, že se orientujete na sociologická, antropologická, ekologická témata. Když se vymezuješ proti divadlu fascinovanému designem, šlo by tedy říct, že Alfred ve dvoře představuje mnohem víc “politické” než “iluzivní” divadlo.

Každé divadlo je politické, i když ne nutně v explicitním slova smyslu. Divadlo je vynikající nástroj, kterým se kriticky dívat na dnešek. Jeho úkolem je zpochybňovat trendy a ne jim přitakávat, vyhýbat se normalizujícím a unifikujícím vlivům – tedy něčemu, co můžeme pozorovat právě u designu. Divadlo může zpřítomňovat věci ohrožené, mizející – jako třeba pomalost, introspekci, rukodělnost, naivitu. A podle mě má mít také transcendentální kvalitu, to je víc než politika.

Musaši Entertainment Company | Grunt: kronika lidové krutosti. Foto: Martin Špelda

Je zřejmé, že některá témata se z alternativní scény nakonec dostanou i do středního proudu. Znamená to podle tebe nutně, že se sníží jejich význam? Jak jako dramaturg nebo umělec poznáš, že stále máš kritický nadhled? Jak vůbec vybíráš, který ze společenských jevů dramatizovat?

Každý trend je zjednodušující. Zavání pohodlím, fascinací metodou. Je ale zajímavé sledovat, co který trend říká o skrytých potřebách tvůrců, diváků nebo celé společnosti. Vezměte si třeba současný boom interaktivního a participativního divadla. Žánrová pravidla se rozplývají, stírá se hranice mezi producentem a konzumentem – podobné věci jde sledovat třeba v případě sociálních sítí nebo samoobslužných pokladen. Zajímá mě, proč se věcí dějí, nemám potřebu sledovat, na kterou vlnu bych mohl naskočit. Hodně mě inspirují umělci art brut, lidí, kteří tvoří mimo kánon výtvarného umění nebo hudby. U nás byla také silná tradice undergroundu, to je skvělá inspirace. Ačkoliv divadlo jako je naše rozhodně nemůže být underground, unifikujícím nebo přímo normalizačním tendencím se může vzepřít každý.

PYL | Dead End.

Domácími soubory jsou Handa Gote research & development a Wariot Ideal. Můžeš je prosím krátce představit?

Handa Gote a Wariot Ideal tvoří společně dramaturgickou radu divadla. Obě skupiny pracují na pomezí divadla, vizuálního a výtvarného umění, hudby, současného tance, konceptuálního umění. Sbližuje je dlouhodobý zájem o témata jako např. paměť, zánik věcí, jevů, zvyků, dále recyklace nebo tradiční kultura. Handa Gote se hodně inspirují vědou a technikou nebo tzv. malými dějinami. Wariot Ideal se soustředí více na výrazové herectví a odhalování podob dnešních rituálů. Vedle rezidenčních souborů ale program doplňuje mnoho dalších zajímavých skupin a mladých tvůrců jako třeba vi.Tvor nebo mezinárodní kolektiv PYL.

Zaměřujete na nějaké specifické publikum?

Náš divák je dobrodružné povahy, neočekává žánrové jistoty. Chodí k nám lidé, kteří kromě nás divadlo nevyhledávají nebo se ho přímo bojí. Odrazuje je teatrálnost, která je u nás potlačená. Naše představení pracují s audiovizuálními prostředky a specifickou hudebností. Proto vyhovují divákům, kteří by jinak raději šli na koncert nebo do galerie.

Peter Gonda | OK Carbon.

Co se chystá nového? Na co nás pozveš?

Na podzim chystáme řadu premiér, repríz a speciálních akcí. Premiéru uvede soubor Wariot Ideal, Jan Mocek nebo kolektiv kolem výtvarnice Terezy Bartůňkové. A zajít lze samozřejmě také na reprízy nedávno uvedených inscenací. Doporučuji temnou grotesku Burgán rezidentního souboru Handa Gote nebo chalupářský western Grunt: kronika lidové krutosti, kterou nazkoušel mladý soubor Musaši Entertainment Company. Vše uzavřeme v prosinci obnovenou tradicí Čtení z Havla. V divadle jsme od září zavedli volitelné vstupné, takže si diváci mohou sami určit jeho výši. Přijďte do Alfreda, těšíme se na vás!

www.alfredvedvore.cz

 

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Inzerce, Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější