Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Kandidát, jakého volič neviděl. Březina nedělá mítinky, tají, za co platí, a věří, že je v průzkumech čtvrtý

Podnikatel Tomáš Březina uspořádal tiskovou konferenci ke své kandidatuře na prezidenta 13. dubna. A od té doby na veřejnosti příliš vidět nebyl. Foto: ČTK, Michal Krumphanzl
Podnikatel Tomáš Březina uspořádal tiskovou konferenci ke své kandidatuře na prezidenta 13. dubna. A od té doby na veřejnosti příliš vidět nebyl. Foto: ČTK, Michal Krumphanzl

Prezidentská kampaň „betonového krále“ Tomáše Březiny je příběhem sálajícího sebevědomí kontrastujícího s výsledky průzkumů veřejného mínění. Se svou image seriózního lidového miliardáře přichází s ráznými recepty, jak pomoci Česku. Jako důvody, proč by jej lidé měli volit za prezidenta, zmiňuje nezávislost a osobní vlastnosti, díky nimž úspěšně vybudoval velkou stavební firmu. Březina rozhovor pro Deník N odmítl, místo něj přinášíme analýzu jeho kampaně.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

„Děláte z pana Březiny kašpara.“ Když do redakce Deníku N v srpnu dorazila věta od Jaroslava Navrátila, šéfa kampaně Tomáše Březiny, bylo zřejmé, že představit tohoto prezidentského uchazeče a zakladatele stavebního impéria Best rozhovorem, jak jsme původně zamýšleli, možné nebude.

Navrátil reagoval na názorový text, v němž jsme po Březinově interview pro Seznam Zprávy (kde urážel moderátorku) napsali větu, že svádí souboj o nejbizarnějšího kandidáta. (Mimo jiné i s vědomím Březinových slov, že nevýhodou zaměstnávání žen je nutnost kočírovat ženské války a ženy mají tendenci často rodit.)

Podruhé Březinův tým rozhovor přislíbil, ale dva dny před konáním jej odřekl s tím, že se kandidát hodlá soustředit na kampaň a cestuje. Když jsme se zeptali kde, abychom mohli jeho kampaň do nejvyššího veřejného úřadu v zemi sledovat jako u ostatních kandidátů, reagoval Navrátil replikou o kašparovi. Videa z kampaně Březinův Facebook neobsahuje.

Neuspěli jsme ani po připomenutí po měsíci od příslibu, že Březina interview poskytne. „Bude to rozhovor typu – otevřu e-mail, CTRL+C, CTRL+V a tomu Navrátilovi to vytmavím, nebo to bude opravdu rozhovor takový, jak má nezávislá žurnalistika, která tady tak moc chybí, vypadat? Tedy i bez porušování ochrany osobních údajů,“ odepsal šéf kampaně Navrátil.

Po vysvětlení, že máme zájem o rozhovor s Tomášem Březinou, nikoliv s Navrátilem, přestal šéf kampaně redakci Deníku N odpovídat. Březinovu kampaň jsme tak zmapovali z veřejných zdrojů.

68 dní cesty na podpisovou metu

Třináctého dubna 2022 uspořádal Tomáš Březina tiskovou konferenci, na níž – rok po prodeji své úspěšné betonářské firmy Best – oznámil kandidaturu na Hrad.

Dal několik rozhovorů zavedeným médiím (Hospodářské noviny, Seznam Zprávy…), objel několik poboček své bývalé firmy a 20. června oznámil dosažení 50 tisíc podpisů. Nyní už mluví o 80 tisících.

Vyvolal tím otázku, jestli říká pravdu, a pokud ano, jak se mu to podařilo: znamenalo by to totiž, že sbírá podpisy bez jakékoliv viditelné kampaně mnohem rychleji než kdokoliv jiný v těchto i v minulých volbách, včetně mediálně známých tváří.

Když se Deník N obrátil na Březinův tým s dotazem, jak

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Volby prezidenta ČR

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější