Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Zajímá mě krása a sexualita jako měna ve světě módy, říká režisér Trojúhelníku smutku Ruben Östlund

Ruben Östlund na portrétu od své ženy Siny. Foto: Sina Östlund
Ruben Östlund na portrétu od své ženy Siny. Foto: Sina Östlund

Po ovacích na festivalu v Cannes, odkud si švédský režisér Ruben Östlund odvezl Zlatou palmu pro nejlepší film festivalu, a nadšení diváků v Karlových Varech vstoupil Trojúhelník smutku i do českých kin. Režisér v rozhovoru pro Deník N mluví o tom, jak jej ovlivňuje jeho rodina, jak se témata jeho filmů navzájem prolínají a o čem bude jeho příští film.

Ruben Östlund velmi rád mluví se svými diváky a novináři o projektech, na kterých pracuje. Je to součást jeho tvůrčího procesu. Reakce bere jako další materiál k přemýšlení. Všechny jeho hrané filmy jsou založené na skutečných zážitcích, jeho osobních, jeho přátel nebo na tom, co našel na YouTube.

Také s oblibou čte sociologické studie. Sám je ostatně svérázným filmovým sociologem, který zkoumá lidskou společnost prostřednictvím filmů. Nebo biologem, který rýpne do mraveniště a sleduje cvrkot, který svou intervencí způsobil. Úplně nejraději ale sděluje divákům tzv. spoilery, kromě jiného proto, aby vybudil jejich zájem o film. Ale také proto, že věří, že tolik nezáleží na vlastním příběhu. Že úspěch jeho filmu stojí na tom, jak je příběh zpracován. Je tedy třeba upozornit, že následující text některé spoilery obsahuje.

Rozhovor s Rubenem Östlundem proběhl během newyorského filmového festivalu, v den americké distribuční premiéry Trojúhelníku smutku. Autorka rozhovoru byla dramaturgyní a koproducentkou festivalu evropského filmu Disappearing Act, který v roce 2015 zahajoval právě Östlundův třetí snímek Hra.

„Nabídla jsem mu tehdy uspořádat u příležitosti nového filmu, který zrovna natáčel, americké turné jeho retrospektivy,“ říká Kovářová s tím, že žádný z Östlundových předchozích filmů neměl tehdy ve Státech distribuci, a tak šlo předpokládat, že by mu takový program mohl pomoct.

„Každopádně film Vyšší moc byl už při premiéře v Cannes obrovský hit, a tak se z turné retrospektivy stala spíše podpora jeho oscarové kampaně. Společně s Rubenem a jeho producentem Erikem Hemmendorffem jsme se vydali do Los Angeles, New Yorku, Washingtonu a Minneapolisu a dál už potom putovaly jen jejich filmy. Odtud tedy pramení neformální tón rozhovoru,“ vysvětluje Kovářová.

Film Trojúhelník smutku sleduje dvě ústřední postavy, partnerský pár modelky a influencerky Yayi a modela Carla. Ti se společně ocitají na luxusní jachtě a po jejím ztroskotání na pustém ostrově, kde vybraná společnost musí odolávat útokům divé zvěře i proměně svého společenského statusu ve vypjatých podmínkách.

Trojúhelník smutku je společenskou satirou nejen o nerovnostech ve společnosti a o tom, že i ve světě plném reklamních hesel o rovnosti jsme si všichni mnohem méně rovni, než bychom si přáli. Představitelka Yayi, jihoafrická modelka Charlbi Deanová, na konci srpna zemřela po krátké nemoci ve věku 32 let.

Trojúhelník smutku je často prezentován jako výsměch bohatým, což redukuje jeho široký záběr. Už ve vašem předchozím filmu Čtverec je ale scéna na podobné téma, benefiční večeře na podporu muzea umění, kde dostane místní smetánka dost na frak. Stála tahle scéna na počátku vašich úvah o tématu dalšího filmu?

Možná. Ale hlavně mi pomohlo, když jsem potkal svou ženu, která je módní fotografka. Díky ní jsem zjistil, jak svět módy funguje zevnitř. Nejvíc mě zaujalo, jak se obyčejní pracující lidé vyšplhají výše ve společnosti bez peněz a vzdělání, jen díky své kráse, která se pro ně stane velmi silnou měnou.

Jejího známého oslovili na ulici, když v devatenácti letech pracoval jako automechanik, jestli by nechtěl pracovat jako model. Za dva roky nato byl nejlépe placeným modelem v oboru a díky jedné kampani na parfém se stal slavným. A když byl na vrcholu slávy, zjistil, že mu začínají padat vlasy. Doslova ztrácel svou měnu.

Jeho agent mu řekl, že má poslední

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Móda

Rozhovory

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější