Deník N

Největší česká armádní zakázka je tu. K čemu budou obrněnce za 53 miliard a co všechno (ne)prostřelí jejich pancíř

Nové pásové obrněnce chce Česku dodat konsorcium PSM (vozidlo Puma, vlevo nahoře), Rheinmetall (Lynx, vpravo nahoře), BAE Systems (CV90, vlevo dole) a GDELS (ASCOD, vpravo dole). Koláž je složená ze snímků AČR, BAE Systems, GDELS a Wikimedia Commons
Nové pásové obrněnce chce Česku dodat konsorcium PSM (vozidlo Puma, vlevo nahoře), Rheinmetall (Lynx, vpravo nahoře), BAE Systems (CV90, vlevo dole) a GDELS (ASCOD, vpravo dole). Koláž je složená ze snímků AČR, BAE Systems, GDELS a Wikimedia Commons
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Přední světoví výrobci pásových bojových vozidel se ve středu v Praze dozvědí, co přesně Češi chtějí od 210 obrněnců, za které nabízejí 53 miliard korun. V historicky největším českém armádním nákupu odpovídajícím zhruba ročnímu rozpočtu ministerstva obrany je to klíčový krok.

Česko čeká v příštích měsících vyhrocená debata o tom, proč je ta která vlastnost různých pásových obrněnců pro českou armádu klíčová, který je lepší než jiný a který je příliš drahý. A zejména ze strany těch, jimž ve výběrovém řízení připadne tahání za kratší konec, se objeví zpochybnění zakázky. Tak to bývá i u mnohem menších kontraktů.

Proti 210 pásovým obrněncům je přitom menší každý z dosavadních armádních nákupů. Nejvíc zatím Češi zaplatili za gripeny – dvaadvacetiletý pronájem stíhaček vyjde celkem na 36 miliard korun. Za 107 kolových transportérů Pandur zaplatil stát 14,4 miliardy. Nové víceúčelové vrtulníky by mohly stát kolem 12 miliard a izraelské radary zhruba čtyři miliardy korun.

Na ministerstvo obrany ve středu ráno přijeli zástupci čtyř zbrojovek, které chtějí obrněnce dodat. „Uchazeči budou seznámeni se základními parametry a podmínkami projektu a jeho harmonogramem,“ říká Jakub Fajnor z tiskového oddělení ministerstva obrany. Pak se budou moci rozhodnout, zda do tendru půjdou, a poslat své nabídky.

Základní otázkou daňového poplatníka je, k čemu vlastně nová technika vojákům bude a jaké místo v myslích vojenských stratégů zaujme.

Těžká kavalerie nemíří do šrotu

Bojové vozidlo pěchoty je do jisté míry analogií středověké těžké jízdy. Slouží ke zrychlení přepravy vojáků po bojišti, chrání je svým pancířem, a navíc zvedá údernou sílu armády. Pásová vozidla lépe prorazí složitějším terénem a bývají lépe pancéřovaná, kolová – jako třeba pandury – je zase snazší dostat na bojiště a hodí se univerzálněji. A jsou situace, s nimiž si na bojišti stále nejlépe poradí

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Armáda ČR

V tomto okamžiku nejčtenější