Deník N

Nenechat boeingy přistát v Evropě byl úplný nesmysl a hysterie, říká šéf českého nebe

„Vím, že to zní špatně v kontextu těchto dvou nehod, ale létání je pořád velmi bezpečné. Právě proto, že se systém umí učit ze svých chyb.“ Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
„Vím, že to zní špatně v kontextu těchto dvou nehod, ale létání je pořád velmi bezpečné. Právě proto, že se systém umí učit ze svých chyb.“ Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Evropská agentura pro bezpečnost letectví před dvěma týdny kvůli havárii etiopského Boeingu 737 MAX uzavřela vzdušný prostor pro všechna letadla tohoto typu. Podle šéfa českého Řízení letového provozu Jana Klase následovala hysterie, když se opatření dotklo letadel ve vzduchu. „Když to dovedu ad absurdum, co by se dělo, kdyby všechny země uzavřely svůj vzdušný prostor? To by dané letadlo kroužilo, až by spadlo do moře?“ říká Klas v rozhovoru pro Deník N.

O pádu Boeingu 737 MAX v Etiopii se zatím objevují jen kusé informace. Mohl byste popsat, v čem byl problém?

Je rolí komentátorů a všech lidí spekulovat. My jako profesionálové v letectví bereme až finální protokol a výsledky jsou často zcela jiné, než jak se objevují v průběhu vyšetřování. Obecně lze ale říci, že bezprostředně po startu je komunikace mezi zemí a kokpitem startujícího letounu co nejméně, protože je to pro piloty jedna z nejnáročnějších fází letu. Není důvod nic zásadního řešit. Řídící však i nadále komunikuje s ostatními letadly. Teprve po určité době po startu následují pokyny týkající se kurzu, změny hladiny či přesun na další pracoviště.

V tomto případě došlo – z dostupných informací – k tomu, že si pilot upřesňoval svoji výšku a rychlost. Stejné údaje má k dispozici také řídící, i když v trochu jiné struktuře. Z toho vyplývá, že pilot neměl jistotu, že přístroje na palubě ukazují, co by ukazovat měly.

Byla to stejná závada jako u loňského pádu Boeingu 737 MAX v Indonésii?

Znovu se dostáváme se do roviny spekulací. U obou případů (nehoda stejného typu loni v říjnu na Jakartě a nedávná nehoda v Etiopii, pozn. red.) byly velmi podobné symptomy chování. To opatření, které je dnes oficiálně venku a podpořily ho všechny úřady světa, je naprosto namístě. Princip předběžné opatrnosti je něco, co se v letectví aplikuje. Zvláště v situaci, která je extrémní. Z pohledu systémových záležitostí, které by se vyskytly u letecké techniky, se nic takového za posledních deset let neobjevilo.

Bylo podle vás namístě uzavřít pro tento typ letadla vzdušný prostor?

Myslím, že to nebyla zcela odpovídající reakce. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) vydala doporučení, které bylo v zásadě v pořádku. Bohužel si ho řada evropských kolegů interpretovala direktivním způsobem a začali okamžitě uzavírat vzdušný prostor pro tento typ letadla. To mi přijde jako naprostý nesmysl,

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Rozhovory

V tomto okamžiku nejčtenější