Nobelovu cenu za chemii získala trojice vědců působících v oblasti organické syntézy. Přišli na triky, které ji zjednodušují

Carolyn R. Bertozziová, Morten Meldal a K. Barry Sharpless. Kresba: Ill. Niklas Elmehed, Nobel Prize Outreach

Američané Carolyn R. Bertozziová a K. Barry Sharpless spolu s Dánem Mortenem Meldalem byli oceněni za objevy tzv. click reakcí a bioortogonální chemie.

Typickou úlohou moderní chemie je syntetizovat složitou molekulu na požádání. Náročné syntézy jsou zapotřebí hlavně ve farmaceutickém průmyslu, ale také v materiálovém inženýrství a mnoha dalších oblastech. Ideální by bylo pracovat s atomy a jejich shluky jako s legem, ze kterého si postavíte tvar podle přání.

Jenže atomy a molekuly jsou neposlušná stavebnice. Ne vždy se chtějí spojovat tak, jak bychom potřebovali. Poskládat některá jejich spojení je velmi obtížné. Výzkum chemických syntéz se po dlouhá desetiletí snaží taková omezení obcházet. Výčet triků, jež vědci postupně objevili, by zabral mnoho tlustých knih. K nejnovějším a nejzajímavějším patří postupy, které se shrnují pod názvy click reakce a bioortogonální chemie.

Anglické slovo click se dá mimo jiné přeložit jako citoslovce „cvak“: příjemný zvuk, který zazní, když do sebe zapadnou