Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Můj dech je součástí pulzujícího vesmíru. Československá sochařka Maria Bartuszová vystavuje v Tate Modern

Pohled do expozice výstavy Marii Bartuszové v Tate Modern. Foto: Joe Humphrys, Tate Modern
Pohled do expozice výstavy Marii Bartuszové v Tate Modern. Foto: Joe Humphrys, Tate Modern

Tate Modern v Londýně otevřela výstavu československé sochařky Marii Bartuszové (1936–1996). Její dílo bylo dlouhá léta téměř neznámé a mezinárodní úspěch zaznamenalo až po sochařčině smrti v roce 2007 na výstavě Dokumenta 12 v německém Kasselu. Výstava citlivě představuje hlavní aspekty celoživotní tvorby Bartuszové a je úctyhodným doceněním širší veřejnosti prakticky neznámé umělkyně.

Dílo Marii Bartuszové si mezinárodní pozornost bezesporu zaslouží. Bez většího vlivu výrazných teoretických osobností a mimo velká kulturní centra se jí podařilo rozvinout autentické umělecké dílo, které v dnešní době nachází srovnání s dobovou zahraniční uměleckou scénou.

Abstraktní bílé sádrové sochy si zachovávají přítomnost jejího těla, neboť její dotek zanechával stopy. Ať už stlačením rukou při nalévání sádry, či následném tvarování na nafouklých balonech. Její cesta překračování tradičních forem sochařství i citlivé spojení těla a krajiny, člověka a přírody neztrácí naléhavost ani dnes.

Během třiceti let své tvůrčí práce Bartuszová vytvořila na pět set děl. Celý život pro ni byly charakteristické experimentování s formou a snaha přiblížit se přírodním tvarům. Nafukováním a mačkáním balonů

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější