Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Tak tiše až! Opera o sexuálním násilí vychází z reálného příběhu zneužívání v chrámovém sboru

Hra hudebně-dramatickou formou sleduje očima traumatizované oběti boj o znovunalezení vlastní identity. Foto: Patrik Borecký
Hra hudebně-dramatickou formou sleduje očima traumatizované oběti boj o znovunalezení vlastní identity. Foto: Patrik Borecký

O nové opeře, která vznikla v koprodukci Městských divadel pražských, Orchestru Berg a umělecké skupiny Spitfire Company, se nemluví lehko. Inscenace premiérovaná 5. září v Divadle Komedie se dotýká citlivého tématu zneužívání dětí a vynáší tak na povrch problém tabuizovaný napříč společenskými sférami.

Hlavní ženská postava v podání Markéty Cukrové se rozpomíná na své trauma z dětství a staví se čelem temným vzpomínkám. Námět, s nímž přišli autor hudby Slavomír Hořínka a režisér Petr Boháč, měl být původně inspirovaný konkrétní kauzou zneužívání chlapců v chrámovém sboru. Nakonec byl přetaven v obecný příběh o mocenské nerovnováze a sexuálním násilí.

Agresor v pohybu

Ústřední protagonistkou je bezejmenná žena, z jejíž perspektivy celý příběh sledujeme. Ačkoli mimo ni se na scéně objevuje i postava jejího dětského já (Sarah Alon) a postava agresora a jakéhosi zpodobnění dětské naivity v podobě postavy koně (Martin Talaga), dá se hra obsahově i výrazově považovat za monodrama.

Hlas je propůjčen pouze aktérce. Postava muže-pachatele dostává po celou dobu jen pohybový rozměr, slovo už mu dáno není a veškerou moc manifestuje pouze sebevědomou chůzí, gesty a tancem.

Přichází tak o možnost se k situaci dál vyjadřovat. Zároveň jeho mlčenlivá přítomnost nabírá na síle, je schopen přitáhnout k sobě pozornost a získat kontrolu nad jevištěm i beze slov. Postupně si podmaňuje

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Sexuální násilí a obtěžování

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější