Částečný součet: organické molekuly na Marsu, dílo Saula Kripkeho a černá díra bezmála za humny

Částečný součet je pravidelný newsletter Petra Koubského o zajímavostech ze světa vědy. Grafika: Deník N

Co se do jiných mých článků v Deníku N nevejde, to najdete každý týden tady. Dnešní Částečný součet upozorňuje na nový think tank, který chce pohnout českým zdravotnictvím, připomíná život významného amerického filozofa, chladí nadšení z lékařských aplikací psychedelik a zkouší objasnit, jak číst zprávy o objevu organických molekul na Marsu.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

V Krkonoších napadl první sníh. Tuhá zima je to poslední, co letos potřebujeme, doufejme tedy, že zas roztaje. Ve středu NASA otestuje plnění palivových nádrží nešťastné rakety SLS. Jestli se povede, padá v úvahu termín pokusu a start mise Artemis 1 buď 27. září, nebo 2. října. Jestli se nepovede, není další postup jasný. A tím výčet nejistot tohoto světa a této doby teprve začíná. Pojďme v něm pokračovat.

Stručně o věcech, o nichž stačí stručně

• Ruský zástupce na jednání komise OSN o bezpečnosti kosmického prostoru prohlásil, že ve válečných podmínkách mohou být legitimním cílem útoku i komerční satelity, pokud plní úkoly pro ozbrojené síly protivníka. Což podle něj NATO a USA dělají ve prospěch Ukrajiny.
  • Kultura hromadění věcí neboli hoardiculture. „Když mi pošta doručila Posedlost, kulturní historii hromadění od Rebeccy Falkoffové, položil jsem ji na stůl vedle hromady dalších knih, změti drátů, které tam zůstaly po neúspěšném hledání telefonní nabíječky, malého kapesního mikroskopu, rozbité lampičky na čtení, tašky plné cestovních adaptérů, svazku volných papírů, několika perořízků, páru reproduktorů, štičí čelisti, starodávné krabičky od doutníků, vyfouknutého holubího vejce, cívky rybářského vlasce, několika harmonik, ruličky pájky, rozbitého modelu parního stroje, skořápky mořského ježka, ocasního pera zeleného papouška, průhledného visacího zámku pro nácvik práce s paklíčem, tří prázdných hrnků a seschlého ohryzku jablka.“
  • Počet lidí, kteří používají internet, v roce 2021 (což je zatím nejnovější údaj) vzrostl na 4,9 miliardy z 4,1 miliardy o dva roky dříve. Mezi těmi, kdo přístup nemají, tvoří největší skupinu ženy z chudých zemí.
  • Jedenáct významných odborníků převzalo čestné medaile AV ČR za dlouholetou práci. Jsou to Miloslav Šimek z Biologického centra AV ČR (půdní mikrobiologie), Jiří Hanika z Ústavu chemických procesů (průmyslová katalýza), Antonín Vlček z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského (fotochemie), Jiří Chýla z Fyzikálního ústavu (částicová fyzika), Ivan Pelant z Fyzikálního ústavu (luminiscence, křemíkové nanokrystaly), Jan Kubečka z Hydrobiologického ústavu Biologického centra AV ČR (ekologie ryb), František Marec z Biologického centra AV ČR (genetika hmyzu), Karel Prach z Botanického ústavu (ekologie poškození a obnovy), Michal Pravenec z Fyziologického ústavu (genetika modelových onemocnění), Martin Markl z Matematického ústavu (řešení problémů matematické fyziky) a Miroslav Vaněk z Ústavu pro soudobé dějiny (rozvoj metodiky orální historie). (Ano. Půl řádky v novinách, to bývá typická publicita celoživotní vědecké práce. Snažíme se, aby se to měnilo.)
  • V Praze proběhl už pátý ročník kutilského festivalu Maker Faire. O víkendu mě složila nemoc, nemohl jsem se tam zajít podívat, a tak vás musím odkázat na reportáž na odborném serveru Lupa. Mám dojem, že jsem přišel o hodně.
  • Nad Ukrajinou se prý rojí UFO. (Studie ukrajinských astronomů se snaží o maximální serióznost a nepředkládá žádné hypotézy, jen dokumentuje výsledky pozorování. Příčinou samozřejmě může být to, že ve válce létá vzduchem ledacos, co vědci nikdy dříve neviděli, takže omyl či zmatek nastanou snadno.)
  • Na VUT v Brně uvedli do chodu zatím nejdelší „kvantový spoj“ v Česku. Využívá optickou linku dlouhou 7,5 km a slouží k experimentům v oblasti kvantového šifrování.
  • K čemu je dobré studovat starý software (nejen pro vývojáře).
  • V Olomouci budou mít novou tramvajovou trať, náměstek primátora ale upozorňuje, že provoz tramvají ve městě je nerentabilní. V Jihlavě zvažují, že nahradí trolejbusy naftovými autobusy, protože dopravní podnik nebude mít na elektřinu. Čeká nás poněkud fosilnější zima.
  • Google spustil v Česku kampaň „očkování proti dezinformacím“, jejíž podstatu jsme detailně vysvětlovali před několika týdny. Videospoty bohužel působí nepřesvědčivě a řeší problém, který neexistuje; ani ti lidé, kteří jsou proti přijetí ukrajinských uprchlíků, neargumentují nebezpečnými ulicemi. Je otázka, zda se tímto způsobem lze o užitečnosti celého „očkovacího“ konceptu vůbec něco dozvědět.
  • Část dnešních mladých lidí (přinejmenším v USA) neumí číst psací písmo. (Nemyslím, že to je velká újma, ale názory se asi budou různit.)
  • Část pedagogů si myslí, že technicky či přírodovědně vzdělaný člověk nepotřebuje znát základy matematické analýzy, tedy limity, derivace a integrály, což je dnes na vysokých školách hlavní náplň základního kurzu matematiky. (To je slovo do pranice. Nelíbí se mi to, ale asi bych nakonec byl ochoten diskutovat o výměně za lepší výuku statistiky a pravděpodobnosti. Jenže mě se stejně nikdo ptát nebude.)
  • Webbův teleskop pořídil svůj první snímek exoplanety. Vyfotografovat planetu vzdálenou 385 světelných let je úkol, jehož splnění vypadá naprosto neuvěřitelně.

Stručně o věcech, které by si zasloužily víc