Deník N

Odhaluje temná tajemství Facebooku a má jasno: „Rusové jsou všude, i u vás na Hradě, a nahání to strach!“

Christopher Wylie, bývalý zaměstnanec společnosti Cambridge Analytica proslulé skandálem s ovlivňováním amerických voleb, vystoupil v Praze v rámci Marketing festivalu. Foto: Marketing festival
Christopher Wylie, bývalý zaměstnanec společnosti Cambridge Analytica proslulé skandálem s ovlivňováním amerických voleb, vystoupil v Praze v rámci Marketing festivalu. Foto: Marketing festival

Jedním z hlavních taháků letošního Marketing festivalu byl Christopher Wylie, jehož svědectví pomohlo vnést světlo do praktik společnosti Cambridge Analytica. Ta proslula skandálem s ovlivňováním chování voličů prostřednictvím Facebooku. Wylie jako její bývalý zaměstnanec dnes jezdí po světě a varuje před facebookovým zlem.

Byl to jeden z největších skandálů internetových dějin. Společnost Cambridge Analytica o sobě tvrdila mnohé – že umí v masovém měřítku ovlivnit chování internetových uživatelů, že na ně umí detailně cílit pomocí sofistikovaných psychometrických metod a že na konci tohoto působení klidně může být volební výsledek na přání. Mnohé z toho nebyla pravda, především sofistikovanost používaných metod byla určitě nadnesená, ale svůj vliv pochybné praktiky této firmy nepochybně měly – jen se k nim dospělo hrubozrnnější silou, krádeží dat a dalšími podvodnými postupy porušujícími pravidla Facebooku, z něhož firma čerpala data a zpětně na něm oslovovala uživatele ve snaze zmanipulovat je.

Jak před rokem vyšlo najevo, dělo se tak s vědomím a součinností Facebooku, přestože se největší sociální síť světa snažila po zveřejnění kauzy dát od všeho ruce pryč a omezit celý problém na podvodné chování společnosti Cambridge Analytica. (Dobrá shrnutí přinesla před rokem Lupa.cz z pera Daniela Dočekalaz pera Petera Leloviče). Ovšem postupně přibývalo důkazů, že Facebook s daty svých uživatelů zacházel velice volně, věděl o jejich možném zneužití a peníze za inzerci, která na ně cílila, přijímal bez ostychu a s chutí. Dnes mu za to hrozí miliardová pokuta. Problém se netýkal jen dat pro Cambridge Analytica, jenže zatímco u jiných firem šlo „jen“ o byznys či marketing, cílem Cambridge Analytica bylo ovlivnit americké volby. Až později se ukázalo, že v čele společnosti stál Steve Bannon, šéf volební kampaně Donalda Trumpa.

Christopher Wylie jako tzv. whistleblower a bývalý zaměstnanec firmy (byl ředitelem výzkumu) odkrývá karty toho, jak vše fungovalo. Promluvit otevřeně se rozhodoval delší dobu, ale jak říká, už se nemohl dívat na to, jak zhoubný vliv firma má a jak se jí daří rozdělovat společnost. Že se ho podařilo pozvat do Prahy, je od pořadatelů Marketing festivalu skvělý organizační úspěch.

Christopher Wylie v rozhovoru na festivalovém pódiu mluvil zcela jasně a přímočaře. Facebook posvětil použití dat ve společnosti Cambridge Analytica, bránil zveřejnění důkazů o tom, jaká byla jeho role v celé kauze, samotného Wylieho zablokoval a už rok mu nedovoluje přístup k celé infrastruktuře Facebooku (tedy ani k Instagramu nebo Messengeru). Věřit firmě Marka Zuckerberga, že to se světem myslí dobře, může jen velice naivní člověk.

Wylie obviňuje Facebook z nezodpovědné cynické chamtivosti, která nebere ohledy vůbec na nic. Jeden z nejsilnějších důkazů pro něj představují

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější