Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Od žvýkaček k tetování. Začíná Fotograf Festival, který zkoumá různé podoby neliberálních tendencí ve společnosti

Tajskie Kwiatuszki (Barbara Gryka & Filip Kijowski), My Flower, 2020-5. Foto: Fotograf Festival
Tajskie Kwiatuszki (Barbara Gryka & Filip Kijowski), My Flower, 2020-5. Foto: Fotograf Festival

Zalepit žvýkačkou, nebo nechat si vytetovat? Jak přistupuje současná umělecká fotografie k různým formám extremismu ve společnosti? Ve čtvrtek 8. září startuje v Praze dvanáctý ročník Fotograf Festivalu, tematicky a kurátorsky koncipované přehlídky fotografií a audiovizuálního umění. S letošním podtitulem Nikdo sem nepatří víc než vy se jeho kurátorky věnují vzestupu nacionalistických, populistických a krajně pravicových směrů a konfrontují tyto tendence se současným uměním. Díky tomu otvírají návštěvníkům cestu k vynikajícím mezinárodním umělcům, jejichž díla vyzývají ke kritickému uvažování i ke zpochybňování našich vlastních postojů.

Ač se téma festivalu může zdát kontroverzním, kurátorky Markéta Mansfieldová (CZ), Elisabeth Pichler (DE) a Tereza Rudolf (CZ) doufají, že ho návštěvníci nebudou vnímat jako útok na pojetí národní identity a tradičních hodnot. „Rády bychom ukázaly, že národní identita není něčím daným, ale že se mění a že tento vývoj často ovlivňují lidé, kteří si chtějí zajistit svou politickou, ekonomickou nebo náboženskou moc. A že tato identita může být jak emancipačním, tak diskriminačním konceptem, který lidi spojuje, ale také je umí obrátit proti sobě,“ vysvětluje záměr Markéta Mansfieldová.

Rechtsruck. Foto: Fotograf Festival

Nejrůznějším formám vizuální reprezentace krajně pravicového násilí je přirozeně věnována i první výstava festivalu, jejíž vernisáž ve Fotograf Gallery je 8. září také slavnostním zahájením celé akce. Výstava nese název Extrémně normální a k vidění je na ní například série fotografií Ludwiga Raucha, jež zachycuje rasistické útoky v Německu 90. let. S poněkud jiným dokumentárním přístupem a o třicet let později vyobrazuje podobnou problematiku fotograf Jakob Ganslmeier, mezi jehož náměty patří například zbavování se ideologických tetování. Vzestup pravice samozřejmě sledují umělci i v jiných zemích, například Mykola Ridnyi použil k jeho vyobrazení na Ukrajině kousky žvýkaček. Ruská invaze na Ukrajinu na jaře 2022 drasticky změnila kontext a přiměla ho k aktualizaci a přeorientování díla tím, že do série Facing the Wall přidal dva nové ruské vojenské symboly. Jeho dílo nám tak připomíná až děsivě reálnou aktuálnost tématu letošního ročníku festivalu. S Ridnyim naplánovali organizátoři festivalu i jednu z veřejných diskuzí, která ve Fotograf Gallery proběhne 10. září.

Kromě výstavy v domovské galerii obsadí festival ještě čtyři další instituce v Praze a jednu galerii v Ústí nad Labem. Hned následující den po zahájení festivalu pokračuje program další vernisáží, a to v galerii Jelení (Nadace a Centrum pro současné umění), kde uskupení Office zkoumá možnosti obývání více či méně nepřátelských prostředí. V dalším týdnu poté začnou hned dvě další výstavy – významu a funkci pomníků se věnují umělecké projekty vybrané na výstavu Sporná místa paměti v galerii VI PER, výstava ve venkovní galerii Artwall zase ukáže aktivistické zásahy upozorňující na přítomnost krajně pravicové symboliky ve veřejném prostoru.

Mykola Ridnyi, Facing the Wall, 2018 – ongoing black and white print with chewing gum, 30 x 40 cm. Foto: Fotograf Festival

Součástí programu je i zatím největší výstavní projekt v historii festivalu, jenž je spolupořádán Národní galerií Praha a bude probíhat od 23. září ve Veletržním paláci. Ústřední výstava festivalu představuje umělecké tendence zpochybňující nacionalistické narativy i jejich utváření a manipulaci pro kulturní a politické účely.

Všechny výstavní projekty slibují vtáhnout diváky do problematiky, dát jim možnost zpochybnit vlastní postoje a nahlédnout na současný svět novou optikou. Kurátorka Elisabeth Pichler k tomu dodává: „Mám ráda umělecká díla, jež ve mně probouzejí zájem o souvislosti, které ještě neznám, nebo která mi dávají příležitost setkat se s novými perspektivami. Zkrátka něco, co mě nutí přemýšlet. Umělecká díla na festivalu k tomu různými způsoby vybízejí. Doufám proto, že to návštěvníci ocení.“

Pečlivě připravený doprovodný program mimo jiné nabídne Artist Talks: s ukrajinským umělcem Mykolou Ridnyim, s experimentální filmařkou Juliane Jaschnow a s výtvarníkem, fotografem a režisérem Tomášem Rafou. Z výrazných osobností české fotografické scény nechybí v programu například diskuze s Bohdanem Holomíčkem.

VÝSTAVY 12. ROČNÍKU FOTOGRAF FESTIVALU:
Fotograf Gallery / Extrémně Normální (9. 9.–22. 10. 2022)
Galerie Jelení / Praxe sounáležitosti (10. 9.–25. 9. 2022)
Galerie VI PER / Sporná místa paměti (14. 9.–5. 11. 2022)
Galerie Artwall / Outlet (15. 9. 2022–15. 1. 2023)
Národní galerie Praha, Veletržní palác / Nikdo sem nepatří víc než vy
(23. 9. 2022–8. 1. 2023)
Galerie Hraničář, Ústí nad Labem / Sdílená základna (1. 10. 2022–18. 1. 2023)

Christina Werner Neues Europa 3, 2013. Foto: Vienna Christina Werner

Hlasujte pro Deník N v anketě o nejlepší zpravodajství

Práci celé redakce Deníku N můžete ocenit svým hlasem v anketě Křišťálová Lupa 2022 v kategorii Zpravodajství. Děkujeme za vaši podporu! Hlasujte na webu ankety.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Fotografie

Výtvarné umění

Kultura, Mediální spolupráce

V tomto okamžiku nejčtenější