Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Nejdražší český velkofilm všech dob vstupuje do kin. Jan Žižka útočí testosteronem i brutalitou

Jan Žižka se svou družinou vyhlížejí diváky. Foto: Stanislav Honzík
Jan Žižka se svou družinou vyhlížejí diváky. Foto: Stanislav Honzík

Jan Žižka stál půl miliardy korun a vystoupal tak na pozici nejdražšího českého filmu historie. Vyplatily se investice a očekávání do něj vložené? A prorazí v Hollywoodu, kam tolik chce patřit?

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Jan Žižka svým rozpočtem, obsazením i ambicemi pokukuje po Hollywoodu. A na první pohled velkofilm Petra Jákla skutečně vypadá jako hollywoodský snímek. Od prvního zpomaleného záběru cválajícího koně, který podkresluje majestátně dunící hudba (ostatně jako většinu záběrů v tomto filmu) a jako v americkém traileru tu zní patetickým hlasem pronášená hesla: „Násilí. Tyranie. Intriky. Moc.“

Až hollywoodské byly i pletichy kolem samotné premiéry. Novináři na pondělní novinářské projekci pod dozorem ochranky odkládali vypnuté mobily do neprůhledných sáčků jako u nejočekávanějších amerických trháků.

Embargo na recenze platilo až do předvečera premiéry a lid byl už několik měsíců masírován tiskovými zprávami o nejrůznějších aspektech tohoto díla. V českém kontextu podobné manévry působí směšně, vzhledem k Jáklovým ambicím na mezinárodním poli ale pravděpodobně dávají smysl.

Očekávání by byla obrovská i bez dlouhých příprav, všech těch tiskových zpráv, bez hvězdného mezinárodního obsazení a bez dvouhodinové stopáže nabité brutálními akčními scénami. Vizuál filmu navíc působí úctyhodně a v tomto ohledu mu blízkost americkým vzorům rozhodně nechybí.

Jenže přes dokonale hollywoodský první dojem novému Janu Žižkovi, který do amerických kin vstupuje o den později než do těch českých, chybí

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější