Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Ubohá dívka Darja Duginová. Skutečně?

Darja Duginová – součást mašinerie ruské válečné propagandy – byla legitimním cílem vojenské akce (pro jistotu opakuji – vůbec nevíme, jestli to tak bylo). Zároveň nebyla cílem důležitým, nehrála v té mašinerii významnou roli. Foto: ruský vyšetřovací výbor via Reuters
Darja Duginová – součást mašinerie ruské válečné propagandy – byla legitimním cílem vojenské akce (pro jistotu opakuji – vůbec nevíme, jestli to tak bylo). Zároveň nebyla cílem důležitým, nehrála v té mašinerii významnou roli. Foto: ruský vyšetřovací výbor via Reuters

Komentář Ondřeje Štindla: V Moskvě při výbuchu auta zahynula mladá žena. Je přípustné mít z toho radost? Má papež František pravdu, když o ní mluví jako o „ubohé dívce“? A jsou naše citové reakce na její smrt skutečně důležité?

Z Darji Duginové, dcery pověstného (to nemusí nutně znamenat skutečně významného) ruského ultranacionalistického ideologa Alexandra Dugina, se na pár dní stala ta nejznámější oběť války. Je to paradoxní – vždyť se ani nedá s dostačující jistotou anebo aspoň pravděpodobností říct, že bombový útok, který ji zabil, byl skutečně válečný akt.

O jeho motivech kolují všelijaké teorie. Bleskové „vyšetření“ její smrti ruskými úřady budí oprávněný posměch, Ukrajinci podíl na útoku odmítají, zároveň se k němu hlásí jakási organizace, o jejíž existenci dřív nikdo nic nevěděl, spekuluje se o úloze FSB, spekuluje se o ledasčem. Smrt Darji Duginové je zakrytá „mlhou války“, jež v době konfliktu nutně vzniká.

Nevinná a ubohá?

Ve středu se k ní vyjádřil i papež František, aniž by Duginovou přímo jmenoval. Během všeobecné audience vyzval k modlitbám za „milovaný ukrajinský lid, který již šest měsíců trpí hrůzami války“, naléhavě mluvil o utrpení zajatců a válečných sirotků, zdůrazňoval, kolik nevinných platí za „šílenství války“. „Šílenství, šílenství na všech stranách – protože válka je šílenství. Myslím na tu ubohou dívku, kterou v Moskvě vyhodila do povětří bomba pod sedadlem auta. Za válku platí nevinní, nevinní! Zamysleme se nad touto skutečností a řekněme si: Válka je šílenství.”

Na slova hlavy katolické církve na Twitteru kriticky reagoval ukrajinský velvyslanec ve Vatikánu Andrij Juraš. Vyjádřil zklamání nad tím, že papež „mluví ve stejných kategoriích o agresorovi a oběti, násilníkovi a znásilňovaném“. „Jak je možné označit jednu z ideologů imperialismu za nevinnou oběť?“

V českých médiích a na sociálních sítích zároveň běží debata o tom, jak na smrt Darji Duginové reagovat a co o nás ty případné reakce vypovídají, jaké emoce je v dané situaci správné projevovat a jaké je lepší potlačit. Zjednodušeně řečeno – na jedné straně lidé, kteří nad smrtí Duginovy dcery projevují radost, na druhé ti, pro něž jsou projevy radostného uspokojení nad něčím koncem potenciálně nebezpečné. Pootevírají dveře temným hnutím ve společnosti i v myslích jednotlivců, postrkují je po šikmé ploše.

Františkova slova ve mně při prvním čtení, přiznávám, vzbudila

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Názor

Ruská válka na Ukrajině

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější