Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Školy neumí pracovat s nadanými žáky. Učitelé jejich talent často ani nerozeznají

Škola (ilustrační foto). Foto: Vladimír Pryček, ČTK
Škola (ilustrační foto). Foto: Vladimír Pryček, ČTK

Základní a střední školy stále neumí rozvíjet a podporovat nadané žáky. Podle České školní inspekce nadto učitelé často ani nedokážou talent rozeznat. Hlavní příčinou ztráty talentů je podle inspektorů nedostatečná kompetence a edukace učitelů, ale i předimenzovanost vzdělávacích plánů. Na interakci učitelů se žáky nezbývá dostatek času.

Inspekce se na podporu vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách zaměřila kvůli takzvané inkluzivní novele. Předpis před šesti lety zavedl nové financování společného vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách.

Zatímco situace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se zlepšila, o přístupu k talentovaným žákům se to již říct nedá, vyplynulo z šetření České školní inspekce. Inspektoři ho v uplynulém školním roce realizovali na zhruba tisíci základních a středních školách formou hospitací, ale doplnili ho také elektronickým

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější