Ukrajinské lodě s nákladem „kukuřice a naděje“ brázdí moře nejistoty a konkurují podezřelým ruským dodávkám
Kvůli ruské válce na Ukrajině leží v tamních skladech od února miliony tun zásob potravin. To se odrazilo nejen na cenách, ale i na globálních nedostatcích jídla. Částečně obnovený lodní export ukrajinských komodit zastřešený OSN se ale prokázal jako problematický a potřebné zásoby do cílových destinací putují obtížně. Objevil se i problém nedostatečných dodávek do oblastí nejvíce postižených potravinovou krizí. Navíc Ukrajina obviňuje Rusko, že obchoduje s ukradeným obilím.
První nákladní loď od února, tedy začátku ruské invaze na Ukrajinu, vyplula z přístavu v Oděse 1. srpna. Plavidlo jménem Razoni zamířilo s nákladem kukuřice ze země zmítané válkou a plné zablokovaných skladů do města Tripolis v Libanonu. Tam ale nedoplulo.
Od té doby z válečné zóny odjelo podle veřejně dostupných informací celkem sedmnáct nákladních lodí (viz tabulka níže). Na vývoz tak v ukrajinských skladech stále čeká odhadovaných 22 milionů tun pšenice, a to jen z loňské sklizně. Ta letošní se odhaduje zhruba na dalších 20 milionů tun. Pro ni se ovšem musí uvolnit místo ve skladech. A tempo ukrajinského lodního exportu ovlivňuje několik faktorů:
- Jde například
Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.