Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Praha nesmí ukázat, kde jedou tramvaje a autobusy. Nenecháme se vydírat, říká Hřib a chce změnit celý systém řízení dopravy

Tramvaje. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Tramvaje. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Praha by chtěla zveřejňovat informace o poloze autobusů a tramvají, aby lidé mohli přímo ve svých mobilech sledovat, zda se jejich spoj například nezasekl v zácpě. Dopravní podnik, který data v rámci svého řídicího systému sbírá, je však nemůže poskytnout. Má špatně nastavené smluvní podmínky, a tak za informace sice platí, ale nemůže je uveřejnit.

Dopravní podnik data o poloze autobusů a tramvají již v současnosti využívá a sbírá. Jsou součástí řídicích systému AUDIS a DORIS, které zajišťují správné fungování dopravy. DORIS po městě řídí tramvaje, AUDIS zase autobusy. Oba systémy, které mají společného dodavatele – společnost Xanthus, sledují polohu jednotlivých vozidel, aby mohly dispečinky reagovat na nehody či zácpy.

Právě smlouvu, kterou dopravní podnik uzavřel s firmou Xanthus, považuje nové vedení města za zásadně problematickou. Neumožňuje totiž zveřejňování dat, o což se nové vedení snaží. „Smlouva je smutným pomníkem toho, jak se v minulosti v DPP hospodařilo. Sdílení dat považuji za naprostý základ a není mi jasné, jakou měli představu o rozvoji dopravy ti, kteří smlouvu připravovali. Asi žádnou,“ popsal Deníku N situaci náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Dopravní podnik nemůže informace o poloze vozů poskytovat ani dalším subjektům, které se podílejí na organizaci dopravy – například společnosti ROPID, která je odpovědná za koordinaci linek všech dopravců. „My máme v rámci informačního a dispečerského systému přehled o všech vozidlech všech dalších dopravců kromě dopravního podniku,“ říká mluvčí Filip Drápal.

Podle něj jsou chybějící data zásadním problémem jak z hlediska koordinace dopravců, tak i při řešení návaznosti linek. „Nefunguje pak komunikace mezi dopravci. Je to problém z pohledu informovanosti cestujících, kdy nám lidé volají, kde se jejich autobus nachází a proč musí čekat. My jim musíme říct, že data bohužel nemáme. Pokud se toto podaří odstranit, tak to bude znamenat zásadní rozvoj a zlepšení všech informačních systémů na zastávkách a v mobilních aplikacích,“ dodává.

Praha se teď snaží najít řešení, jak informace o poloze vozidel zveřejnit. „Původní úvaha byla, že se zaplatí částka původnímu dodavateli a vyřeší se to s ním. To se nepovedlo. Zadat novou zakázku je druhá cesta. Není možné se nechat

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Praha

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější