Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Velké dary a pak už jen drobty. Zmapovali jsme příjmy kandidátů na Hrad

Finanční strop pro první kolo prezidentských voleb je čtyřicet milionů korun. Ilustrace: Petr Polák
Finanční strop pro první kolo prezidentských voleb je čtyřicet milionů korun. Ilustrace: Petr Polák

Peníze do prezidentské kampaně se kandidátům daří shánět různě. Někteří již předem oznámili, že si budou agitaci hradit ze svého, řada dalších ale potřebuje získat peníze odjinud. Popisujeme, jak se jim to během prvního měsíce kampaně vedlo.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Kampaň před prezidentskými volbami formálně běží měsíc, zatím se však rozjíždí pomalu. Část uchazečů o nejvyšší ústavní post se soustředí na sběr podpisů nutných pro kandidaturu, část si buduje širší povědomí veřejnosti nebo se stýká s voliči. Paralelně s osobní propagací přicházejí kandidátům na volební účty peníze, které mohou v kampani utratit.

Ty jsou pochopitelně zásadní. Dostatek prostředků může pomoct k celoplošné prezentaci, k zesílení zásahu v online prostoru nebo k financování snahy o rychlejší sběr podpisů. Data z transparentních volebních účtů oznámených i předpokládaných kandidátů ukazují, že sbírání peněz se možným hradním aspirantům daří odlišně.

Na jedné straně jsou osobnosti, které si hodlají

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Volby prezidenta ČR

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější