Deník N

Budoucnost školství vzniká dnes. Mission impossible a výhody pestrosti

Pestrý výběr typů vzdělání, okna a dveře škol dokořán. To by mohla být budoucnost českého školství. Foto: Matthaeus, Unsplash
Pestrý výběr typů vzdělání, okna a dveře škol dokořán. To by mohla být budoucnost českého školství. Foto: Matthaeus, Unsplash
Deník N zajišťuje fotografie za podpory Megapixel.cz.

Názorový text Ondřeje Šteffla vysvětluje, proč potřebujeme různé typy škol a proč se nedá rozhodnout, který typ vzdělávání je lepší. Dá se však poznat, která škola je špatná a která dobrá, když ji porovnáme s cíli, jež si sama stanovila.

„Byl bych rád, abychom dokázali najít celospolečenskou shodu na zadání toho, co má být výsledkem snahy vzdělávací soustavy, jak má vypadat absolvent budoucnosti,“ řekl ministr školství Robert Plaga v rozhovoru na Aktuálně.cz.

Velmi oceňuji, že pan ministr neprosazuje bez rozmyslu své představy, jak to dělali někteří z jeho předchůdců. A hlavně, že přemýšlí o budoucnosti. Mám ale vážnou obavu, že najít celospolečenskou shodu či nějaký kompromis je v České republice nemožné. A při pohledu do nepředvídatelné budoucnosti vlastně i nezdravé. Cílem ve vzdělávání by měla být spíše pestrost, diverzita a volitelnost, nikoliv shoda a jednota.

Neslučitelné světy

Poslanec Václav Klaus ml. by chtěl školu, kde je řád a pořádek, poslušné děti, nároční učitelé. Ideálem je Igor Hnízdo, který umí děti srovnat do latě. Inkluze škodí, lepší je selekce, protože jinak ti pomalejší zdržují ty chytřejší. A ti mají zvládnout co nejvíc předepsaného učiva a rychle postupovat dál, přes osmileté gymnázium a international baccalaureate třeba na Oxford či na Harvard. Tlak na výkon, soutěživost a stres jsou přiměřenou cenou za dobré známky. Václav Klaus ml. je předsedou školského výboru Poslanecké sněmovny a jeho hlas má váhu. Podobně jako on si ideální školu představuje mnoho rodičů.

Ale jsou rodiče s jiným názorem

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

V tomto okamžiku nejčtenější