Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

I Ježíšova rodina si myslela, že se zbláznil. Jak se bůh stává skutečným?

Rozhodně je dnes pro mě koncept boha mnohem přitažlivější, říká antropoložka Luhrmannová. Foto: Nikki Ross-Zehnder
Rozhodně je dnes pro mě koncept boha mnohem přitažlivější, říká antropoložka Luhrmannová. Foto: Nikki Ross-Zehnder

„Je těžké se v jedno úterní ráno vzbudit a říct si, že do odpoledne budete věřit v boha. Uvěřit v to, že se o vás hluboce zajímá neviditelný duch, jde proti intuici. Lidé do kostela chodí, aby si připomněli, že je bůh skutečný. Víra je tedy pozoruhodná: u jiných přesvědčení přece myšlenku, které věříte, nepotřebujete aktivně prosazovat,“ říká Tanya Luhrmannová, antropoložka ze Stanfordovy univerzity a autorka knihy o tom, jak se bůh stává reálným.

V rozhovoru se mimo jiné dočtete:

  • Proč je věřit v boha náročnější než věřit třeba v to, že je Země kulatá?
  • Jak se dá víra trénovat a jací lidé mají pro ni předpoklady?
  • Co spojuje příběhy o bohu a Harrym Potterovi?
  • V čem se modlitba podobá kognitivně-behaviorální terapii či mindfulness cvičením?
  • A dá se víře v boha naučit?

Hlavní hypotéza vaší knihy spočívá v tom, že náboženská víra není samozřejmá – že na to, abychom v boha věřili, musíme ve skutečnosti vynaložit obrovské úsilí. Je vlastně víra ve své podstatě těžkou prací?

Myslím si, že ano. Mnoho lidí vám řekne, že v boha věří. Zároveň se vám ale druhým dechem přiznají, že možná nevěří dostatečně, že nevěří tak, jak by měli. Že boha ve skutečnosti nevnímají jako reálného, pravdivého, že nevěří tomu, že se konkrétně o ně zajímá.

Domnívám se tedy, že některé druhy víry jsou

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Náboženství

Psychologie

Rozhovory

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější