Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Martin Huba: Časy zlodějíčků a chvála podprůměrnosti se vrátily, proto znovu hraju Kontrabas

Foto: Vladimír Šimíček, Denník N
Foto: Vladimír Šimíček, Denník N

Herec Martin Huba vystoupil na festivalu Pohoda s legendárním představením Kontrabas, které letos oživil po více než desetileté pauze.

Martin Huba hrával monodrama Patrika Süskinda dlouhých 24 let. Letos inscenaci na prknech Studia L+S po deseti letech znovu oživil a vrátil se s ní na trenčínské letiště. Tam už jednou s Kontrabasem vystoupil – v roce 2006.

Když se v deset dopoledne otevřely dveře do sálu, do tří minut byla obsazená všechna místa – ta na sezení i na stání. Fronta před vchodem začala narůstat už hodinu před začátkem představení a mnozí se dovnitř nedostali vůbec. Ti, co si ráno přivstali a získali místa úplně vpředu, projevovali nadšení, jako by se jim právě podařilo dostat „do kotle“ své oblíbené kapely.

Martin Huba už potichu seděl na svém místě, otočený k divákům zády čekal na moment, ve kterém spustí první z vět jeden a půl hodiny trvajícího monologu, obnažující zpovědi jednoho kontrabasisty.

„Chtěl jsem si ověřit, jestli se mi potvrdí to, co jsem tady už jednou zažil,“ říkal po představení. „Pohoda je svátek slušnosti. A mně se jí tady opět dostalo s nevídanou intenzitou.“

Martin Huba během zkoušky krátce před představením Kontrabas. Foto: Vladimír Šimíček
Poslední přípravy.
Sopranistka Veronika Bilová během zkoušky.
Před sálem se už hodinu před představením tvořila dlouhá fronta.
Martin Huba na začátku představení čeká, až se diváci usadí a zavládne ticho.

Tak schválně, kolik by sis toho ještě vybavil?

Poprvé se Martin Huba postavil na jeviště jako kontrabasista, člen státního orchestru, v roce 1988.

Monodrama, které německý spisovatel a dramatik Patrick Süskind původně napsal pro rozhlas, se k němu dostalo prostřednictvím Martina Porubjaka. Ten text z německého originálu přeložil a nabídl k zinscenování Studiu S.

„Když přišla revoluce, najednou jsem měl pocit, že to už ztratilo svou aktuálnost. Nabyli jsme přesvědčení, že všechno už bude fungovat, že zemi budou spravovat samí inteligentní a vzdělaní lidé, a hrát Kontrabas ztrácelo smysl,“ říká Huba. Ale netrvalo dlouho a hra smysl opět získala.

A zdá se, že dnes, po více než desetileté přestávce od své derniéry, je ještě aktuálnější. Rozhodnutí vrátit Kontrabas zpět na jeviště

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Kontext N, Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější