Jít ve Varech na ruský film
Komentář Ondřeje Štindla: Navzdory protestům ukrajinských filmařů a končícího ukrajinského velvyslance v Česku Jevhena Perebyjnise se na karlovarském festivalu promítal ruský film Kapitán Volkonogov uprchl. Viděl jsem ho ve Varech, mé pocity byly poněkud rozporné.
Na křesílku v Kinosálu B karlovarského Thermalu jsem poposedával nervózněji, než je mým zvykem. Zvědavost a novinářská distancovanost se ve mně praly s pocitem nepatřičnosti. Takhle nějak si možná připadali pánové, kteří se poprvé vypravili na „film pro dospělé“, kdysi dávno, když se tenhle typ produkce ještě promítal v kinech.
Já ale měl před sebou dvě hodiny ruského filmového umění, snímek Kapitán Volkonogov uprchl režisérů Nataši Merkulovové a Alexeje Čupova. Zneklidňovala mě představa, že mou přítomnost v sále si někdo bude moci vykládat jako vyjádření stanoviska ke sporu, jenž kolem filmu vznikl. Ani válka a pandemie zjevně nekorigovaly můj sklon přeceňovat význam mých stanovisek. Teď ale k onomu sporu.
Velké umění, nebo propaganda?
Proti zařazení tohoto filmu protestovali ukrajinští filmaři, otevřeným dopisem je podpořil i odcházející ukrajinský velvyslanec v Česku Jevhen Perebyjnis. Podle něj je Kapitán Volkonogov uprchl