Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Půlnoční čas ve Varech – čas hororů, nebo čiré komerce?

Cronenbergův film Crimes of the Future vzbudil v Cannes značný ohlas. Foto: Festival v Cannes
Cronenbergův film Crimes of the Future vzbudil v Cannes značný ohlas. Foto: Festival v Cannes

Oddechová sekce Půlnočních filmů na právě skončeném karlovarském filmovém festivalu existuje už 15 let. Jak moc se od té doby posunula od čistého hororu k bizarnosti?

Klasický půlnoční film byl kdysi především čistokrevný horor. První éra jeho popularity přišla ve 30. letech minulého století, druhá v sedmdesátých letech a počátkem let osmdesátých.

Ani mohutný nástup televize projekce hororových příběhů z filmového pásu neukončil. Televize všechno odvysílat nechtěla a s ohledem na zákonná omezení ani nemohla. V produkci vesměs nezávislých studií se tak rodily hrůzostrašné filmy rozdílné kvality.

Na konci druhé éry se snímky amerických producentů (nebo britské, avšak vznikající za významné podpory amerických distributorů), stávaly čím dál temnějšími, krvavějšími a sexuálně odvážnějšími. Přispělo k tomu i uvolnění cenzury ve druhé polovině 60. let.

Zombies i Dracula

Až nástup videa předznamenal konec

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Film

Karlovarský filmový festival

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější