Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Brali vyjádření Babiše mladšího jako fakta, shrnuje výzkumnice problematický postup novinářů

Andrej Babiš mladší na zahájení kampaně hnutí ANO. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
Andrej Babiš mladší na zahájení kampaně hnutí ANO. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Způsob, jakým server Forum 24 a Týdeník Forum informovaly o kauze Andreje Babiše mladšího, byl podle výzkumníků z Centra pro mediální etiku a dialog problematický. Spoluautorka analýzy Tereza Hotová pro Deník N vysvětluje, v čem redakce Pavla Šafra pochybila.

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Deník N koncem loňského roku obsáhle popsal, že za předvolebním návratem Andreje Babiše mladšího do Česka stála Hana Demeterová. Neznámá žena, kterou několik lidí viní z toho, že z nich pod různými záminkami vylákala peníze.

Samozvaná ochránkyně lidských práv a uprchlíků vystupující pod pseudonymem Bohdan Švarc měla na premiérova syna zásadní vliv a určovala, s kým se v Česku bude stýkat a s kým nikoliv. Kromě politiků se zaměřila i na novináře. Snažila se najít médium, s nímž by mohli dlouhodobě spolupracovat, jež by s nimi názorově souznělo a u kterého by ona sama měla velkou míru kontroly nad tím, jak články nakonec vyzní.

To vše nakonec našla v serveru Forum 24 a nově vznikajícím tištěném Týdeníku Forum. Obě média přinesla několik rozhovorů s Babišem mladším a detailně mapovala jeho působení v Česku. Jak dříve upozornil Deník N, šéfredaktor Fora 24 Pavel Šafr s Demeterovou úzce konzultoval vznikající články i juniorovy kontakty s jinými novináři. Když Deník N tuto spolupráci popsal, Šafr a jeho média to označovali za konkurenční boj.

Případem se posléze zabývali i výzkumníci z Centra pro mediální etiku a dialog, kteří pro Nadační fond nezávislé žurnalistiky zpracovali analýzu dodržování profesních zásad v médiích. V ní se věnovali tomu, jak novináři referovali o dvou předvolebních kauzách, které byly spjaty s tehdejším předsedou vlády, konkrétně šlo o Pandora Papers a právě aktivity jeho syna.

Zdroj: Cemetik

„Z výsledků našeho šetření v případu Andreje Babiše mladšího vyplynulo, že u Fora 24 a Parlamentních listů se objevilo nejvíce pochybení,“ popsala Tereza Hotová z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity.

Podle zveřejněných dat se redakce Fora 24 dopouštěla

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Média

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější