Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Na strojvůdce jménem Česko už čeká výbušný pasažér: jak budeme řídit legislativní vlak EU

Česko se ujímá předsednictví v Radě EU. Čeká ho mimo jiné i dojednávání klimatické legislativy. Foto: ČTK
Česko se ujímá předsednictví v Radě EU. Čeká ho mimo jiné i dojednávání klimatické legislativy. Foto: ČTK

Česko se 1. července ujímá předsednictví v Radě EU. Na stole mu na poslední chvíli přistál zásadní klimatický balíček Fit for 55, který se týká například zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035 nebo rozšíření systému emisních povolenek i na budovy a silniční dopravu. Finální dohoda balíčku s europoslanci a Komisí je nyní v českých rukou. Popisujeme, co vládu čeká a jakou roli má při vzniku unijní legislativy předsedající stát.

Členské státy se ještě pod taktovkou francouzského předsednictví v noci na středu po sedmnáctihodinovém jednání shodly na pěti klíčových návrzích z balíčku Fit for 55, které mají přispět ke splnění klimatického závazku EU snížit do roku 2030 celkové emise nejméně o 55 procent proti roku 1990.

Vzhledem k tomu, že se jedná o takzvaný klimatický balíček, řešila ho finálně Rada ministrů pro životní prostředí. Za Česko v Lucemburku vyjednávala šéfka resortu Anna Hubáčková (za KDU-ČSL) se svým týmem i s pracovníky bruselského Zastoupení ČR při EU.

Konkrétně jde o reformu trhu s emisními povolenkami a jeho postupné rozšíření na budovy a silniční dopravu či regulaci, která téměř znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Součástí balíčku je i vznik Sociálního klimatického fondu, který by měl lidem kompenzovat zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy.

Na období 2027–2032 by v něm mělo být 59 miliard eur (zhruba 1,45 bilionu korun). Česko by mělo mít podle Hubáčkové k dispozici

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

České předsednictví v EU

Evropská unie

Vláda Petra Fialy

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější