Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Víceletá gymnázia neodvádějí lepší práci než základky, měli bychom je zrušit, říká expertka

Jana Straková, analytička vzdělávacích systémů z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Je autorkou několika studií, které porovnávají vzdělávání na základních školách a víceletých gymnáziích. Foto: archiv Jany Strakové
Jana Straková, analytička vzdělávacích systémů z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Je autorkou několika studií, které porovnávají vzdělávání na základních školách a víceletých gymnáziích. Foto: archiv Jany Strakové

Po prázdninách nastoupí na víceletá gymnázia přes sedm tisíc dětí. Většině z nich začnou učitelé v jedenácti letech vykat. Je dobře, že tyto elitní školy v Česku máme? Podle analytičky vzdělávacích systémů Jany Strakové by dětem prospělo, kdyby víceletá gymnázia neexistovala a stát by naopak navýšil počty těch čtyřletých.

Co se z rozhovoru mimo jiné dozvíte:

  • Proč by se řadě rodičů podle Jany Strakové ulevilo, kdyby víceletá gymnázia neexistovala.
  • Jakou přidanou hodnotu tyto školy podle ní mají.
  • Zda se liší progres studentů čtyřletých a osmiletých gymnázií.
  • Proč podle analytičky učitelé na základních školách leckdy prokazují větší „pedagogické mistrovství“.

Žáci, kteří se letos hlásili na gymnázia, to měli hodně složité. Kvůli tomu, že jsou v silném populačním ročníku, se řada z nich na vybrané školy nedostala.

Situace letos byla opravdu tristní. Obrátilo se na mě nebývalé množství zoufalých rodičů, jejichž děti se nedostaly na gymnázia – nejen z Prahy, ale i z jiných měst. Svěřovali se s tím, že vůbec nevědí, co mají dělat.

Zdaleka nešlo jen o víceletá gymnázia. Letos se kvůli silným populačním ročníkům mnoho dětí nedostalo ani na ta čtyřletá. Což bylo pro děti a jejich rodiče velmi frustrující, vůbec totiž nevěděli, co si od září počnou.

Tato situace bude aktuální ještě několik let. Co se s tím dá dělat?

Nyní je velmi dobře vidět problém, který je dlouhodobý. Česká republika má totiž v rámci středoškolského studia nízký podíl všeobecného (gymnaziálního) vzdělávání, je jeden z nejnižších v Evropě. Snažili jsme se omezovat poptávku po gymnáziích tak, aby podíl gymnazistů tvořil mezi středoškoláky čtvrtinu.

Systém se tím snažil reagovat na poptávku zaměstnavatelů, ale podle mého názoru poněkud krátkozrakým způsobem. Trend ve vyspělém světě je mít co nejvíce vzdělaných lidí a specializaci posouvat do vyšších stupňů vzdělávání. A z toho důvodu nedává smysl bránit rozvoji studia na gymnáziích.

Argumenty, které naopak význam víceletých gymnázií podporují, naleznete v tomto rozhovoru:

Měl by být vyšší počet i víceletých gymnázií?

Myslím, že ne. Podle mého názoru by víceletá gymnázia v systému neměla být vůbec.

Proč?

Jsem přesvědčena o tom, že

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Rozhovory

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější