Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Kdy budou elektroauta levnější než ta na benzin a naftu? Ukazujeme, co se stane na českém trhu

Česká vláda se k podpoře elektromobilů zatím staví jen váhavě. Foto: Adobe Stock
Česká vláda se k podpoře elektromobilů zatím staví jen váhavě. Foto: Adobe Stock

Evropským parlamentem před časem prošel návrh na zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory. Vysvětlujeme, jaké dopady to bude mít na české motoristy.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Dacia Spring je aktuálně nejlevnější elektromobil na českém trhu. Pořídit ji lze zhruba od 500 tisíc korun. Jak si ale takový vůz vede v cenovém srovnání se Škodou Fabia, která se se Springem řadí do kategorie menších osobních automobilů?

Nejlevnější varianta Fabie jezdící na benzin je levnější až o 160 tisíc korun. Navíc může nabídnout mnohem vyšší dojezd. S plnou nádrží při průměrné spotřebě ujede až 800 kilometrů, rumunský Spring jen papírových 230 kilometrů.

Taková srovnání mohou být zavádějící. Příznivci elektrických aut například upozorňují na mnohdy nižší provozní náklady elektromobilů. Jen stěží je ale možné popřít fakt, že pořízení vozu nabíjeného ze zásuvky vyjde obecně mnohem dráž než v případě srovnatelného modelu jezdícího na benzin či naftu.

Už za 13 let by přitom mohl začít platit zákaz prodeje nových osobních aut se spalovacími motory. Budeme si tak v budoucnu moci kupovat jen

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Automobily

Klimatická krize

Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější