Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Ruská auta jako součást kolektivního komplexu. V čem Rusové jezdit chtějí a v čem jezdit budou

Ruský prezident Vladimir Putin věří, že sankce automobilový průmysl na kolena nesrazí. Foto: kremlin.ru
Ruský prezident Vladimir Putin věří, že sankce automobilový průmysl na kolena nesrazí. Foto: kremlin.ru

Komentář Petry Procházkové: Odvěká touha Ruska být co největší narazila v automobilovém průmyslu na vážné limity: ne vše, co ruské automobilky vyprodukovaly, bylo připraveno jezdit. Teď ale Rusové jedním hlasem volají: nás žádné sankce nezlomí, pojďme dát přednost vlastním vozům, moskvičům, okám i tankům.

„Přesedneme do svých vlastních vozů! Obnovíme výrobu moskvičů! Nenecháme se ponižovat airbagy a centrálním zamykáním,“ zní z ruských úst přesvědčivě. Sankce uvalené na Rusko poté, co přepadlo Ukrajinu, se zatím příliš neprojevily v ledničkách Rusů, natož na jejich svědomí, zato udeřily na ruský automobilový průmysl. Odvětví vpravdě specifické a pro Rusy jaksi symbolické.

Ruské automobilky zamrzly. Buď stojí úplně, oficiálně mají dovolenou, nebo vyrábí v dost omezeném rozsahu to, na co mají materiál. Železo nechybí. Zato všechny složitější, sofistikovanější a elektronikou zatížené součástky ano.

Zpátky do minulého století k žigulíkům a volhám

Zahraniční firmy buď z Ruska odešly zcela, nebo zastavily své provozy. Například Nisan až do jara 2023. Volkswagen kvůli sankcím nemůže v Nižním Novgorodě kompletovat ani škodovky, ani volkswageny. Nejasný je také osud v Rusku montovaných peugeotů, citroenů, opelů, mitsubishi i mazd a toyot, hyundaiů, fordů či mercedesů.

Největší ranou je

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Názor

Rusko

Komentáře, Svět

V tomto okamžiku nejčtenější