Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Rusové si o zvěrstvech v Buči stále ještě mohou přečíst i v ruštině. Jak Wikipedie odolává ruské cenzuře

Vladimir Putin v roce 2015. Foto: Kreml, krelin.ru
Vladimir Putin v roce 2015. Foto: Kreml, krelin.ru

Ruskému úřadu Roskomnadzor se nedaří vypnout texty v ruštině o ruských masakrech na Ukrajině. Může zablokovat celou Wikipedii, což ale zatím údajně nechce, protože Wikipedie je i v Rusku populární.

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Mateřská organizace Wikipedie (Wikimedia Foundation) minulé pondělí oznámila, že se odvolala proti rozhodnutí ruského soudu zaplatit pět milionů rublů (asi dva miliony korun) za to, že odmítla stáhnout všechny ruskojazyčné texty týkající se ruské invaze a okupace Ukrajiny. Organizace to odmítá i pod hrozbou zákazu webových stránek v zemi.

Kreml od začátku invaze dráždí, že i přes blokování seriózních médií si Rusové pořád mohou na ruské Wikipedii přečíst článek o ruských masakrech v Buči nebo článek o samotné „speciální vojenské operaci“, jak musí být válka v Rusku nazývána, s titulkem Ruská invaze na Ukrajinu (2022).

„Článek jsme neodstranili, protože se nikdo nebude podřizovat cenzuře,“ řekl v květnu Rádiu Svobodná Evropa Oleg Junakov, autor prvního článku o ruské invazi na Ukrajinu.

Titulní strana ruské jazykové verze Wikipedie. Zdroj: wikipedia.org

Ruské agentuře pro „kontrolu“ médií Roskomnadzor vadí i texty jako

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Média

Rusko

Válka na Ukrajině

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější