Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Uzavřený ruský vzdušný prostor: lety do Asie jsou delší a potřebují více paliva i další pracovní sílu

Ilustrační fotografie. Foto: John McArthur, Unsplash
Ilustrační fotografie. Foto: John McArthur, Unsplash

Blokáda ruského vzdušného prostoru značně ovlivňuje leteckou dopravu z Evropy do Asie. Letadla se musejí vyhýbat obrovskému prostoru nejen nad samotnou Ruskou federací. Lety se nejen prodlužují, ale vyžadují i více lidské síly a rovněž stoupá spotřeba zdražujícího se paliva a s ní i produkce emisí. Kudy a proč se nově do Asie létá a jak se to prakticky dotýká leteckého personálu i pasažérů, vysvětlili Deníku N pilot francouzské letecké společnosti Air France a ředitel provozní sekce českého Úřadu civilního letectví.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Moskva zabouchla dveře svého vzdušného prostoru zejména evropským aerolinkám v reakci na obdobný krok Evropské unie a dalších zemí už v únoru. Letadla západních společností tak musejí rozsáhlé území největší země světa oblétávat velkými oklikami přes sever zeměkoule nebo jižně od Ruska přes středoasijské země. Lety jsou tak mnohdy i o několik hodin delší a spotřebují mnohem více paliva, takže také produkují více emisí.

Ve vzduchu ale musí vlivem uzavření vzdušného prostoru Ruska – které k tomuto kroku přistoupilo v reakci na sankce Západu kvůli ruské agresi na Ukrajině – trávit více času nejen pasažéři, ale i personál. A toho je navíc na delších letech – nejen z bezpečnostních důvodů, ale i s ohledem na komfort pasažérů – potřeba více než obvykle.

Uzavření tak pro aerolinie, které si vybudovaly trasy a byznysové modely kolem schopnosti přelétávat Rusko do klíčových destinací jako Soul, Tokio a Peking, znamenalo velkou změnu a další finanční zátěž.

Dopravci se tak vracejí k trasám z časů studené války, tedy k letům přes severní pól, nebo k variantě

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Cestování

Doprava

Ruská válka na Ukrajině

Rusko

Sankce proti Rusku

Ukrajina

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější