Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Chtějí prokázat loajalitu straně, což vede ke komické upatlanosti, říká sinolog k čínské akci s propagandistickým filmem

Záběry z čínského propagandistického filmu, který prý v Česku strhl diváky a vyhrál ceny. Zdroj: Spring, Seeing Hong Kong Again
Záběry z čínského propagandistického filmu, který prý v Česku strhl diváky a vyhrál ceny. Zdroj: Spring, Seeing Hong Kong Again

Propagandistickou kampaní, kterou v Česku odhalil Deník N, se její autoři snažili zalíbit hlavně svému vedení, říká v rozhovoru sinolog Martin Hála. Číňané v Česku prezentovali propagandistický snímek o Hongkongu přes smyšlený filmový festival, lživý PR článek a pomocí prostředníků, kteří zařídili promítání filmu v pražském kině. Všechny nitky reportéry dovedly k jednomu muži v Číně. „Toho filmu se dá využít pro domácí publikum i přesto, že byl odhalen jako fake. Tahle část se cudně zamlčí a film bude nadále prezentován jako autentický,“ říká k tomu sinolog.

Na co se v rozhovoru také ptáme:

  • Komu je taková propaganda určena?
  • Proč Číňané postupovali takto složitě?
  • Jak Čína využije tuto akci k propagandě?

Je případ čínské propagandistické akce, který jsme propojili s jedním člověkem z Číny, něčím ojedinělý?

V mnoha ohledech je celkem typický, včetně jisté upatlanosti v celkovém provedení. Ojedinělý není.

Pro koho je tato propaganda určena? Jakému publiku?

Ve finále je učena domácímu i mezinárodnímu publiku, ale je třeba mít na paměti také pravděpodobnou motivaci samotných aktérů celé konstrukce. V mnoha případech, a podle všeho i v tomto, jde o 

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Čínský vliv v ČR

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější