Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Všichni jsme se nechali proměnit „slimákem v kapse“

Je to "stroj na výrobu permanentního nesouhlasu". Foto: Gilles Lambert
Je to „stroj na výrobu permanentního nesouhlasu“. Foto: Gilles Lambert

Internet není to, co myslíte, že je, tvrdí v poněkud clickbaitovém titulu svojí knihy americký filozof a historik vědy Justin E. H. Smith. A jeho útlý spis se v něčem skutečně vymyká způsobu, jímž se o síti a životě na ní v posledních letech uvažuje. Příběh internetu vnímá jako mnohem delší a vrostlejší do historie lidstva. Pregnantně a múzicky popisuje škody, jež internet lidem působí, pokouší se ale nevidět jen je.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Titulní hrdina Nabokovova románu Pnin je ruský emigrant, profesor na prestižní americké univerzitě někdy v padesátých letech. Připadá si dezorientovaný a ztracený. Jeho bytná, která si u nedělní snídaně čte obsáhlé víkendové vydání místního deníku, Pninovi nabídne, ať si také vezme jeden sešit. Zdvořile odmítne: „Víte, nejsem schopný rozeznat, co je inzerát a co inzerát není.“

Z toho kraťounkého citátu vychází Justin E. H. Smith k úvaze o podobě současného virtuálního světa (slovem „internet“ míní především stránky, na něž často chodíme – vyhledavače, sociální sítě a podobně), o způsobu, jímž proměňuje svoje obyvatele či konzumenty. V Pninově odmítnutí nevidí jenom outsiderskou kritiku komercionalizovaného mediálního světa, ale také něco jako proroctví.

V té neschopnosti rozeznat, co je inzerát, vidí předznamenání časů, kdy čtenáři „čtou noviny“, tedy přijímají informace ze sociálních sítí, dívají se a internet se (jako ta Nietzscheova propast) dívá zpátky a čte a analyzuje svoje uživatele. Nebudou si ani vědomi toho, že prakticky všechno, co čtou, jsou inzeráty, ne nutně zaplacené nějakou firmou.

Čtenářům internetu se před očima míhají „inzertní sdělení“ jiných uživatelů, propagujících sebe samé coby „značku“. „Musíte používat internet, ať už děláte cokoliv, včetně psaní a propagace knih. A čím víc ho používáte, tím víc se vaše individualita deformuje ve značku a vaše subjektivita se mění v algoritmicky zachytitelný vektor aktivity. Za takových okolností se člověku chce říct:

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Literatura faktu

Kontext N

V tomto okamžiku nejčtenější