Londýn se konečně dočkal nové rychlodráhy – zatímco zájem o veřejnou dopravu poklesl
Když dnes nad ránem vyjely na stokilometrovou trasu Elizabeth line první rychlostní vlaky, téměř dvěma milionům obyvatel příměstských oblastí kolem Londýna se centrum britské metropole konečně přiblížilo na snesitelných 30–45 minut cesty. Stavba se protáhla, prodražila, odkryla nečekané věci i v době projektování neplánované okolnosti, píše z Londýna Ivan Kytka.
Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.
Navíc, často přetížené spojení centra s letištěm Heathrow dostalo k lince metra Piccadilly a rychlovlaku Heathrow Express vítanou posilu.
New Tube map just dropped 👇 pic.twitter.com/oJdFBzCevd
— TfL (@TfL) May 19, 2022
Během špičky až dvanáct souprav v hodině spojí maximální rychlostí 145 km v hodině (pro srovnání, pražské metro může jet nanejvýš 80 km/h, průměrná rychlost je 36 km/h) stošedesátitisícový Reading (hrabství Berkshire, 80 km západně od Londýna) s pětitisícovým Shenfieldem (hrabství Essex, 50 km severovýchodně od Londýna) a s Abbey Wood (v jihovýchodní londýnské čtvrti Greenwich s 282 000 obyvateli).
Na sedmi místech křižuje Elizabeth line síť stávajícího londýnského metra. Ke klíčovým londýnským dopravním uzlům přibyla nádraží Paddington a Liverpool Street. Nová rychlodráha se na nich kromě podzemní dráhy křižuje i s britskou železnici.
Rychlodráha = ranní pilulka dobré nálady
Lidé na jihovýchodě Anglie závislí na veřejné dopravě dostali v záplavě špatných zpráv z posledních týdnů (o astronomicky rostoucích cenách energií a potravin) na pár dnů, než projekt zevšední, morální vzpruhu. Projekt, který během stavby nabral postupně čtyřleté zpoždění a stál rekordních