Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Londýn se konečně dočkal nové rychlodráhy – zatímco zájem o veřejnou dopravu poklesl

Novou linku londýnské hromadné dopravy Elizabeth line slavnostně otevřela v předstihu už minulé úterý osobně královna Alžběta II. společně se svým synem, princem Edwardem, premiérem Johnsonem a starostou Khanem. Foto: Toby Melville, Reuters
Novou linku londýnské hromadné dopravy Elizabeth line slavnostně otevřela v předstihu už minulé úterý osobně královna Alžběta II. společně se svým synem, princem Edwardem, premiérem Johnsonem a starostou Khanem. Foto: Toby Melville, Reuters

Když dnes nad ránem vyjely na stokilometrovou trasu Elizabeth line první rychlostní vlaky, téměř dvěma milionům obyvatel příměstských oblastí kolem Londýna se centrum britské metropole konečně přiblížilo na snesitelných 30–45 minut cesty. Stavba se protáhla, prodražila, odkryla nečekané věci i v době projektování neplánované okolnosti, píše z Londýna Ivan Kytka.

Tento text pro vás načetl robotický hlas. Pokud najdete chybu ve výslovnosti, dejte nám prosím vědět. Audioverze článků můžete poslouchat v rámci klubového předplatného. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné. Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

Navíc, často přetížené spojení centra s letištěm Heathrow dostalo k lince metra Piccadilly a rychlovlaku Heathrow Express vítanou posilu.

Nová londýnská linka Elizabeth (Alžběta) dostala fialovou barvu a najdete ji na levém okraji mapy (v rozvětvení na sever na Reading i na jih na letiště Heathrow), pak od západu k východu napříč centrem Londýna přes nádraží Paddington až na jihovýchod v Abbey Wood a severovýchod v Shenfieldu. Zdroj: TfL

Během špičky až dvanáct souprav v hodině spojí maximální rychlostí 145 km v hodině (pro srovnání, pražské metro může jet nanejvýš 80 km/h, průměrná rychlost je 36 km/h) stošedesátitisícový Reading (hrabství Berkshire, 80 km západně od Londýna) s pětitisícovým Shenfieldem (hrabství Essex, 50 km severovýchodně od Londýna) a s Abbey Wood (v jihovýchodní londýnské čtvrti Greenwich s 282 000 obyvateli).

Na sedmi místech křižuje Elizabeth line síť stávajícího londýnského metra. Ke klíčovým londýnským dopravním uzlům přibyla nádraží Paddington a Liverpool Street. Nová rychlodráha se na nich kromě podzemní dráhy křižuje i s britskou železnici.

Vedlejším efektem nové rychlodráhy je očekávaný, až trojnásobný růst cen nemovitostí v blízkosti nových stanic Elizabeth line: „Dávám právě na prodej dům, a tak doufám, že už tento týden přijde rekordní počet zájemců,” řekl Deníku N Peter Shevlin (47), který bydlí v západním Londýně a až dosud  byl odkázán při cestách do centra na spojení vlakem.
„Určitě budu mezi prvními na ‘palubě’. Nová linka zkrátí čas potřebný z Hanwellu na Oxford Street výrazněji než z kterékoliv jiné londýnské čtvrti,” tvrdí producent dokumentárních pořadů BBC.

Rychlodráha = ranní pilulka dobré nálady

Lidé na jihovýchodě Anglie závislí na veřejné dopravě dostali v záplavě špatných zpráv z posledních týdnů (o astronomicky rostoucích cenách energií a potravin) na pár dnů, než projekt zevšední, morální vzpruhu. Projekt, který během stavby nabral postupně čtyřleté zpoždění a stál rekordních

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Británie

Doprava

Svět

V tomto okamžiku nejčtenější