Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Mnoho povyku pro nic: Daniela Špinar se loučí s činohrou Národního divadla

Saša Rašilov, David Matásek, Robert Mikluš a Matyáš Řezníček v Mnoho povyku pro nic. Foto: Martin Špelda, ND
Saša Rašilov, David Matásek, Robert Mikluš a Matyáš Řezníček v Mnoho povyku pro nic. Foto: Martin Špelda, ND

Jako svou poslední inscenaci po sedmi letech ve funkci šéfa činohry uvedla Daniela Špinar Shakespearovu komedii Mnoho povyku pro nic. Špinar se během její éry do značné míry podařilo dokončit proměnu činohry Národního divadla v moderně cítící instituci.

Poslední inscenací Daniely Špinar ve funkci šéfa/šéfky činohry Národního divadla se stala Shakespearova komedie Mnoho povyku pro nic. Je to kus klasický a oblíbený i přímo v Národním divadle. Inscenace téhož titulu od maďarské režisérky Enikö Eszenyiové se ostatně na stejném jevišti hrála až do roku 2004.

Špinar již za sebou v Národním divadle jednoho komediálního Shakespeara má: způsobem velmi rozverným zde před šesti lety nastudoval Sen čarovné noci.

Legrace až na prvním místě

Mnoho povyku pro nic je hra, v níž se proplétají tři linie. Osu tvoří romantický milenecký příběh Héry a Claudia. Ten se Don Juan, „padouch bez příčiny“, pokusí překazit pomocí zlomyslné intriky; přímočaře komediální kontrapunkt nabízejí výstupy natvrdlých strážníků.

Hra je ale proslulá především díky sérii slovních soubojů, ve kterých se do sebe pouští dvojice Beatrice a Benedik. Ti dlouho ostentativně proklamují, že nestojí o žádné milostné vztahy, a už vůbec ne s tím druhým. Samozřejmě jen proto, aby si v závěru padli do náruče, stejně jako oba romantičtí milenci.

Jak je u Shakespeara obvyklé, i v této komedii by se dala najít řada hlubších motivů či temných stínů, Špinar se nicméně rozhodla podtrhnout především

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Divadlo

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější