Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Dětem musíme vysvětlovat, kde matematiku potkají a k čemu je dobrá, říká k maturitě držitel ocenění Zlatý Ámos

Držitel ocenění Zlatý Ámos Marek Valášek. Foto: ČTK / Kateřina Šulová
Držitel ocenění Zlatý Ámos Marek Valášek. Foto: ČTK / Kateřina Šulová

Zájem o státní maturitu z matematiky opět poklesl, letos si ji zvolilo pouze sedmnáct procent studentů. Podle Marka Valáška, držitele ocenění Zlatý Ámos, je nutné dětem vysvětlovat, k čemu jim látka probíraná v matematice bude v životě. Podle něj to často nevědí ani sami učitelé. „Dobrý učitel by měl být především dobrý student,“ říká v rozhovoru pro Deník N.

Ve videu, kde rozebíráte letošní maturitní zkoušku z matematiky, jste řekl: „Abyste test udělali, nemusíte umět vůbec nic.“ K čemu tedy byl?

To bylo v rozjitřených emocích, samozřejmě něco potřeba je. Spíš jsem to myslel tak, že toho nepotřebujete umět moc. I když na sedmnáct bodů (minimální hranice pro úspěšné složení zkoušky, pozn. red.) toho opravdu moc umět nemusíte. Letošní test byl hodně jednoduchý, šel po základních věcech. Byla tam maximálně jedna, možná dvě těžší úlohy.

Bylo to kvůli tomu, že letošní maturanti strávili dva roky na distanční výuce?

Myslím si, že to vzali v potaz. Loni to totiž neudělali a museli ex post snižovat dolní hranici z 33 na 27 procent, protože by hodně maturantů zkoušku neudělalo. Letos to zřejmě udělali, protože hodně lidí bylo v tomto rozmezí. Chápu to, nevypadalo by dobře, kdyby třeba třicet procent lidí propadlo.

Pro CERMAT (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, pozn. red.) je těžké dělat test, když neví, jak to ve školách probíhá. Některé to zvládly, některé ne. Takže udělali test a zjistili, že děti toho umí opravdu méně.

Distanční výuka však dopadla na více ročníků. Dokážete si představit, že takto jednoduchý bude test i v dalších letech?

To je otázka na CERMAT. Já doufám, že to tak nebude.

Jak to vnímáte z pozice učitele? Bude mít i za rok dva na studenty vliv, že část studia strávili na distanční výuce?

To bude velice záležet na konkrétních školách. Na děti, které učím já, to vliv mít nebude, už teď nemá. V distanční výuce jsme toho udělali víc než ve škole. Veškerý čas

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Matematika

Školství

Česko

V tomto okamžiku nejčtenější