Deník N

Prasklá žilka, rošťák Tango a tisíce lajků. Recept na Babišova hlášení Prchal střeží jako přísady na Coca-Colu

Andrej Babiš s plyšovými lemury. Zdroj: Facebook Andreje Babiše
Andrej Babiš s plyšovými lemury. Zdroj: Facebook Andreje Babiše

Předseda vlády ve svých pravidelných nedělních „hlášeních“ na Facebooku obsáhle reportuje o svém zdravotním stavu, dárcích pro amerického prezidenta i změnách daní. Experti je hodnotí jako profesionální produkt, který ostatní nemají ani šanci kopírovat.

„Čau lidi, no teda, když jsme s hnutím začínali v jednom kanclu na Chodově s preferencemi 0,3 %, fakt by mě nenapadlo, že se jednou dostanu do Oválné pracovny Bílého domu. A že budeme s mojí paní hosty prezidenta Spojených států amerických a první dámy. Tehdy na Chodově jsme měli jen pár stolů sražených k sobě, na nich počítače, hromady papírů a mapa republiky na zdi. Někdy jsme zatáhli stěnu uprostřed místnosti, abychom měli jakože dvě kanceláře.“

Touto glosou začalo nedávné víkendové facebookové hlášení Andreje Babiše. V příspěvku, jehož přečtení kvůli rozsahu vyžaduje čas i jistou čtenářskou zapálenost, je popsáno setkání s Donaldem Trumpem a řada dalších schůzek, které premiér během americké cesty absolvoval. Mluví se tu ale i o věcech, které premiér dělal v Česku.

Tento model je v Česku nový. Babiš jej však používá ve svých hlášeních přezdívaných Čau lidi zcela obvykle. „Jde o předání důležitých informací z předchozího týdne atraktivní formou, nad kterou má komunikační tým Andreje Babiše plnou kontrolu. V textu se objevuje osobní pohled, emočně zabarvené sdělení a příběhy, což jsou základní ingredience úspěšné komunikace,“ popisuje pro Deník N Karel Komínek, politolog z Institutu politického marketingu.

„Je to jeden z velkého počtu střípků, které sledují jediný cíl – vykreslit Andreje Babiše jako skromného, ale úspěšného manažera, který se v podstatě pro Česko obětoval a vrhl do politiky na úkor toho, aby si do konce života užíval svého bohatství. K vykreslení tohoto obrazu je potřeba jasná komunikační strategie, do které sdělování osobních informací, emoce a příběhy jednoznačně patří, protože v moderní politické komunikaci obecně platí, že si k politikovi musíme především vytvořit vztah,“ doplňuje Komínek.

Babišovo výše zmíněné vzpomínání na návštěvu v USA tyto atributy splňuje. Popisuje Babišovu cestu „z ničeho na politický vrchol“ v jednom odstavci. Pomíjí přitom, že

Tento článek je exkluzivní obsah pro předplatitele Deníku N.

Analýza

Andrej Babiš

V tomto okamžiku nejčtenější