Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Magistrála nebude vředem, ale jako Champs‑Élysées. Jde to i bez omezení aut, slibuje náměstek pro dopravu

A už to zase stojí... Auta u Národního muzea na pražské magistrále. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N
A už to zase stojí… Auta u Národního muzea na pražské magistrále. Foto: Ludvík Hradilek, Deník N

Pražská magistrála byla velkým tématem minulého vedení města, které si nechalo vypracovat analýzu od architektonického studia slavného dánského urbanisty Jana Gehla. Závěry navrhující zlidštění okolí městské tepny ale vedení v čele s tehdejší primátorkou Adrianou Krnáčovou nakonec shodilo ze stolu. Ani nové vedení zatím nemá v plánu větší kroky upravující provoz na magistrále. „Chceme, aby zůstala dopravní tepnou, ale zároveň aby byla městskou třídou třeba jako Ringstraße ve Vídni nebo Champs‑Élysées v Paříži. Ta má v některých úsecích až čtyři jízdní pruhy, a stejně se tam můžete jít projít pěšky a nepřipadáte si jako u dálnice,“ říká v rozhovoru náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

programovém prohlášení z loňského podzimu píšete, že byste si přáli, aby Praha fungovala jako Kodaň, Berlín nebo Barcelona. Co ta města v oblasti dopravy spojuje?

Spojuje je to, že jdou cestou udržitelné mobility, tedy podporou městské hromadné dopravy, pěších a případně cyklistů. Zároveň to jsou metropole, kde jsou podle celosvětových statistik obyvatelé nejspokojenější.

V Praze je velký poměr lidí, kteří využívají MHD. Znamená to tedy, že chcete zvýhodnit další druhy dopravy, tedy pěší nebo cyklistickou?

Podle aktuálních statistik má v Praze MHD podíl na dopravě 42 procent, 29 procent pokrývá automobilová a 26 procent pěší doprava. Ten zbytek pak vychází na cyklistiku a další druhy dopravy.

To jsou sice na první pohled hezká čísla, ale máme zde velké manko na příjezdu do Prahy. Tam je městská hromadná doprava využívána ze 37 procent a automobily mají těch zbylých 63 procent. Docílili jsme tak toho, že se lidé uvnitř města dopravují hlavně městskou hromadnou dopravou a pěšky, ale při cestě do města je poměr špatný. To je třeba vylepšit.

Jak toho docílit?

Věřím, že nám k tomu pomůže obnova vozového parku autobusů nebo zkapacitnění železničních tratí. Variantou je také zavedení tramvajových tratí, které dojedou až do Středočeského kraje. Hodně v tomto ohledu pomůže metro D.

Ohledně situace dopravy do města ze Středočeského kraje či z širších oblastí Prahy jsou důležitá také P+R parkoviště. O těch se mluví dlouhá léta, ale pořád je jejich počet naprosto minimální. Proč?

Nevím, proč nebyly ty projekty připravovány, chtěli bychom v tom ale pokročit. Doufám, že zahájíme stavbu na Černém Mostě, určitě by se mělo stavět na Opatově, dva projekty máme na Zličíně.

Kolik míst na kraji Prahy takhle můžete zaručit?

Když se člověk podívá na to číslo, může se zdát jako

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Doprava

Praha

Česko, Ekonomika

V tomto okamžiku nejčtenější