Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Uměleckých děl s investičním potenciálem kvůli inflaci ubývá. Koupě by měla být hlavně radost, radí odborníci

Pražská Galerie Kodl udělala poprvé on-line aukci během pandemického roku 2020. Na fotce je obraz Františka Kupky (1871-1957) Růžový klobouk, který se vydražil za 29 milionů. Foto: ČTK
Pražská Galerie Kodl udělala poprvé on-line aukci během pandemického roku 2020. Na fotce je obraz Františka Kupky (1871-1957) Růžový klobouk, který se vydražil za 29 milionů. Foto: ČTK

Rychle rostoucí inflace vede lidi k hledání příležitostí, jak své peníze zhodnotit nebo alespoň uchránit. Investice do uměleckých děl je v tomto případě jistotou. Rekordní čísla padají na českém trhu i v obchodě s digitálním uměním, revival zažívají staří mistři. Kdo chce začít investovat do umění, nemusí vytáhnout z kapes hned na začátku horentní sumy. Stačí i pár stovek nebo nižší tisíce, shodují se odborníci.

Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.

Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.

„Na loňské listopadové aukci jsme prodali 100 % položek. To se dosud v historii českých aukcí nikomu nepodařilo a ani v zahraničí to není běžné,“ chválí si poslední aukci Martin Kodl, ředitel aukční, prodejní a výstavní síně Galerie Kodl.

Na jejich dvou loňských aukcích přešla k novým majitelům umělecká díla v hodnotě 600 milionů korun, což představuje 40 % z celkových tržeb všech českých aukcí. Dohromady se podle ročenky Artplus jen v aukčních síních prodala díla za 1,46 miliardy. V roce 2021 tak padl rekord nejvyššího obratu na trhu s uměním v novodobé historii. Ve srovnání s covidovým rokem se zvýšil o 45 %, a v porovnání s „běžným“ rokem 2019 o čtyři procenta.

Do této částky se ovšem nezapočítávají přímé prodeje, které se v Česku nijak systematicky nemonitorují. „Podobná data mapující primární prodeje nejsou, nicméně galeristé se shodují, že byl uplynulý rok nadstandardní. Souvisí to i s tím, že na trh

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Výtvarné umění

Kultura

V tomto okamžiku nejčtenější