Recenze Ondřeje Štindla: Zločin, trest a zázrak v ošuntělém postkomunistickém světě

V rumunském filmu Zázrak zasahuje do tíživé postkomunistické reality vyšší moc. Anebo ne. Recenzent Deníku N byl ale v každém případě snímkem režiséra Bogdana George Apetriho v dobrém smyslu otřesen.
Kompletní audioverze článků jsou dostupné v rámci klubového předplatného společně s aplikací Deníku N, která umožňuje i offline poslech. Pokud ji ještě nemáte, nainstalujte si ji do svého mobilu.
Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Upgradujte své předplatné.
Plné znění audioverzí článků je dostupné pouze pro předplatitele Klubu N. Předplaťte si ho také.
Rumunský film Zázrak je o… zázraku. Neukazuje ho ale jako triumf, kouzlo, jež všechno napraví, zasáhne zástupy a promění jejich srdce. Ve snímku režiséra Bogdana George Apetriho je zázrak spíš jen tichá a posmutnělá coda jednoho hrozného příběhu, gesto na rozloučenou světu.
Ten ale zůstane netečný, uzavřený do navyklé a jistým způsobem pohodlné bezvýchodnosti. Div ho nenapraví, nikoho k ničemu nepohne. Možná se ani nestal.
Zázrak je také film o zločinu a odplatě, jejích mezích. Vyprávěný je formou velmi dnešní, tématem se ale soudobé festivalové konvenci v něčem vymyká. Mnoho diváků pravděpodobně