Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Retail Summit 2022 dal obchodu novou energii a povzbudil smysluplné změny

Víc než tisícovka zástupců klíčových hráčů obchodního trhu se sešla ve dnech 4.–6. dubna osobně na Retail Summitu 2022 v Kongresovém centru Praha. Přes 70 domácích i zahraničních řečníků představilo během tří dnů své pohledy na smysluplnou budoucnost, nejvíce se přitom skloňovala lidskost, udržitelnost a efektivita. Své produkty a služby přímo v prostorách centra předvedlo přes 50 partnerů summitu v čele se společnostmi Plzeňský Prazdroj, Salesforce, U&Sluno a Mastercard.

Zákazníci chtějí nakupovat s ohledem na zdraví a životní prostředí. Stále více jich je ochotno si za to i připlatit – a to i v době neklesající obliby slevových akcí a obav z rostoucích cen. Nezávisle na sobě to potvrdilo hned několik odborníků na letošním Retail Summitu. To, co byl dříve spíše okrajový trend, se nyní stává hlavním proudem a inspirací pro všechny, kdo působí v rámci ekosystému nového retailu. Zároveň se obchodníci i výrobci zabývají smysluplnou budoucností a omezují svou uhlíkovou stopu a další dopady ekonomiky na životní prostředí.

Pokud přijmeme současnou dobu plnou hrozeb jako pozitivní příležitost, můžeme tím, jak nakupujeme, přispět k lepší budoucnosti. „To, jakým způsobem jsme žili, je dlouhodobě neudržitelné a odkládání řešení nás bude stát stále více peněz. Firmy si zároveň začínají uvědomovat, že pokud se nebudou chovat odpovědně, přijde regulace,“ uvedl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, který je spolu s Blue Events pořadatelem Retail Summitu. Ekologické obavy budou v horizontu 5 – 10 let zcela převyšovat and ekonomickými a společenskými, jak upozornil Raúl García-Rodríguez, odborník na řízení rizik společnosti Deloitte. Předpokladem udržitelnosti je podle něj akcelerace inovací.

Vlivem doznívající pandemie se v nakupování silněji projevuje zájem zákazníků o zdraví, protože až polovina z nich řeší zdraotní potíže vlastní, či někoho v rodině (obezita, tlak, cholesterol). Podle Romany Duníkové z NielsenIQ pro 66 % Čechů zdravé znamená hlavně čerstvé. Více než čtvrtina se kloní k trendu flexitariánství, tedy omezení spotřeby masa. Příklon k rostlinné stravě není krátkodobý trend, ale změna stravování celé společnosti, která se nebude týkat jen vegetariánů. Shodli se na tom šéfové Martin Jahoda z Emco i Michiel Kernkamp z Nestlé.

Vedle kvality, čerstvosti a dobré ceny mohou obchodníci dnes stavět také na budování vztahů se zákazníky. V tom jim pomáhají nové technologie. Nino Bergfeld ze Salesforce připomněl dávné doby, kdy lidé nepotřebovali věrnostní kartičku na to, aby se do obchodů vraceli a cítili, že jsou tam vítáni. Věrnostní programy se podle něho musí dál vyvinout a díky novým technologiím opět nabídnout osobní a exkluzivní zážitek. Revoluci pak lze v budování vztahů se zákazníky čekat od rozšíření blockchainu a tokenů.

Více lidskosti v obchodě může znamenat i to, že se lidé budou věnovat méně činnostem, které lze automatizovat, a to od marketingu a naceňování zboží až po logistiku. Jak maximálně urychlit třídění balíků a expedici zásilek k zákazníkům pak přímo ve foyer kongresového centra  předvedli třídící roboti společnosti U&Sluno. Autonomní roboti mohou ve skladech nahradit až 70% lidské práce a přitom nejen ušetřit náklady na pracovní sílu, ale i zvýšit bezpečnost provozu.

Bohatý třídenní program Retail Summitu nabídl i osm paralelních diskuzních sekcí na témata jako jsou efektivní marketing, odolný dodavatelský řetězec, spojení online a offline, podnikání s posláním, atraktivita kamenného obchodu, smysluplná udržitelnost, či zákaznická zkušenost v non-food světě.

 

  1. ročník konference se konal díky podpoře společností Plzeňský Prazdroj, Salesforce, U&Sluno, Mastercard, NielsenIQ, Logio, Adastra, Deloitte, BCG, GS1 Czech Republic, Shopsys, Czech promotion, Behavio, GfK, H2 World Health & Beauty Company, Jakala, Quant, Wunderman Thompson, Kofola, O2 a dalších partnerů.

Podpořte vznik nových knih o prezidentu Zemanovi
Miloš Zeman už brzy nebude prezidentem. Je to významná chvíle. Chvíle jako stvořená pro významné počiny. V Deníku N chceme vydat dvě výjimečné knihy od Jana Kudláčka a Zdislavy Pokorné a vy nám s tím můžete pomoci.

Pokud máte připomínku nebo jste našli chybu, napište na editori@denikn.cz.

Inzerce

V tomto okamžiku nejčtenější