Deník N – rozumět lépe světu

Deník N

Prezident a jeho lidé se chovají tak, jak jim to zákony umožňují. Co je třeba změnit, aby se předešlo prezidentským excesům?

Ústava i zákony vymezují fungování prezidentského aparátu poněkud vágně. Jeho současné osazenstvo toho využívá naplno. Ilustrační foto: ČTK
Ústava i zákony vymezují fungování prezidentského aparátu poněkud vágně. Jeho současné osazenstvo toho využívá naplno. Ilustrační foto: ČTK

Komentář Jiřího Pehe: Nemalá část problémů s chodem prezidentské kanceláře i s prezidentovým zneužíváním některých pravomocí spočívá ve špatném zákonu o Kanceláři prezidenta republiky. A také v děravém ústavním vymezení prezidentských pravomocí.

Přesto při každém dalším excesu prezidenta nebo jeho spolupracovníků začnou mnozí politici tvrdit, že ústavu ani zákony upravující chod prezidentské kanceláře není třeba měnit. Chyba je prý v osobě prezidenta. Musíme prostě věřit, že ten příští bude snad už lepší.

Zdá se ale, že poslední prezidentský skandál v podobě udělení milosti prezidentovu podřízenému Miloši Balákovi, který byl odsouzen na tři roky do vězení za manipulaci s veřejnými zakázkami při rekonstrukci obory v Lánech, touto bohorovností mnohých politiků otřásl. Mluví se o možnosti institut milosti úplně zrušit nebo o radikálním osekání hradního rozpočtu.

Taková opatření by mohla částečně pomoci, ale nejsou systémová. Krátit radikálně rozpočet jakékoliv státní instituce jen proto, že její současné vedení nakládá svévolně s přidělenými rozpočtovými prostředky a spravovaným majetkem, je spíše hašením požáru než promyšleným řešením.

Podobně je tomu s nápady, že by se zrušil institut milosti. Udělení milosti současným prezidentem jeho spolupracovníkovi, odsouzenému za majetkovou trestnou činnost, sice vypadá spíše jako jednání hlavy organizované zločinecké skupiny než hlavy státu ctícího právo, ale

Tento článek je exkluzivním obsahem pro předplatitele Deníku N.

Miloš Zeman

Názor

Komentáře

V tomto okamžiku nejčtenější